Nærings- og byutvikling

Fra Lillehammer Venstres kommunevalgprogram 2019 – 2023

En attraktiv by med gode skoler, et godt og tilgjengelig barnehagetilbud, varierte kulturopplevelser og et hyggelig og tiltalende sentrum vil tiltrekke seg ny næringsvirksomhet og ny tilflytting. Derfor er istandsetting av byrommet Terrassen og friområdene langs Mesnaelva fra Mjøsa til Kroken viktige og nødvendige tiltak for innbyggernes trivsel.

Turisme er viktig for hele regionen. Lillehammer Venstre vil bidra til forutsigbarhet og langsiktighet for den regionale, overbyggende reiselivsorganisasjonen.

Kommunen må sørge for lokaler og områder som kan huse gründervirksomhet, samt videre utvikling av Lillehammer som film- og tv-by.

Lillehammer sentrum og gågata er Lillehammer sin stolthet og sjel. Venstre vil utvikle dette området så det blir en Barnas by fra terrassen til søndre park. Venstre vil stå i spissen for å utvikle dette området til en blanding av fornøyelser, kultur og handelspark.

Lillehammer Venstre vil:
• sørge for at vi kan stille nødvendige næringsarealer til disposisjon
• arbeide for et levedyktig og bærekraftig landbruk
• legge til rette for kulturnæringer, herunder tv- og filmproduksjon
• føre en langsiktig og forutsigbar næringspolitikk
• støtte opp under forsvarets satsning på Jørstadmoen gjennom tett dialog
• åpne for mer offentlig-privat samarbeid (OPS)
• utvikle samlingsplasser tilpasset barnefamilier i sentrum og i grendene