Vibrandsøy – hva vil vi?

Foto: Shutterstock

Vibrandsøy er en unikt øy i nasjonal sammenheng med sin sentrumsnære beliggenhet, flotte frilufts- og rekreasjonsområder og store kulturhistoriske verdi.

Leserinnlegg av Svein Abrahamsen, bystyrekandidat for Haugesund Venstre

Kommunen kjøpte Vibrandsøy for 10 år siden for å sikre en fornuftig utvikling av området. Etter dette har det skjedd mye positivt på øya. Det offentlige har lagt ned millionbeløp i restaurering av de verneverdige sjøhusene. Øya har nylig fått faste rutebåtanløp. Haugesund turistforening sitt oppkjøp av Knutsen-villaen vil gi folk mulighet til dagsbesøk og overnatting på øya.

Miljøvennlige boliger

Vibrandsøy skal først og fremst være et frilufts- og rekreasjonsområde for folk på Haugalandet. Samtidig vil vi gjerne ha flere fastboende på øya for å få et levende øysamfunn året rundt. Den beste måten å bevare øya på er at det bor folk der. Vi sier imidlertid klart nei til store og moderne leilighetskomplekser på øya. Det bør satses på gjenbruk av eksisterende bygninger heller enn å rive det gamle for å bygge nytt. En utbygging av miljøvennlige boliger i den allerede bebygde delen i sør må være forsiktig og passe inn med eksisterende bebyggelse.

Båtforbindelse

God båtforbindelse til Vibrandsøy er helt avgjørende for videre utvikling av øya. Røværruten har siden nyttår gått innom øya etter flere år uten rutebåttilbud. Dette gjør øya mer tilgjengelig for folk flest enn før. Rutetidene gjør likevel at båten ikke kan brukes til reiser til og fra jobb og skole for fastboende på øya, og bør vurderes på nytt. Framtidige anløp av ny elektrisk bybåt mellom fastlandet, byøyene og Karmøy vil også gi bedre forbindelse. Vi bør også legge til rette for småbåtplasser for folk som vil besøke øya med egen båt.

Undervisning

Vi bør snart få avklart framtidig bruk av Bergesenhuset, som det største sjøhuset på øya. Dette huset kan bli en viktig arena for formidling av Vibrandsøy, Haugesund og Vestlandet sin maritime historie. Samtidig kan huset brukes som alternativ læringsarena til mange opplæringsformål for skolene på Haugalandet. En mulighet er også å bruke huset til kulturaktiviteter og turisme.

Helhetlig og langsikitig plan

Vibrandsøy har et stort potensial for videre utvikling gjennom friluftsliv, bosetting, turisme, undervisning og kulturaktiviteter. Vi bør ha helhetlige og langsiktige planer for å få en god utvikling av øya. Vi har fra før en forvaltningsplan for friluftsområdene i nord. Vi bør nå få en tilsvarende plan for hva vi vil med den søndre delen av øya hvor bebyggelsen ligger.

Svein Abrahamsen, 2.kandidat Haugesund Venstre.

Foto: Terje Rudi