Eldre er også individer

I norsk eldreomsorg fremstår det ofte som om eldre er en ensartet gruppe mennesker. Det er de ikke. De er ulike i interesser, religiøs overbevisning, smak og behag – ja, altså akkurat som alle andre mennesker er de individer. Ethvert individ har en fundamental rett til å ta egne valg i eget liv.

Det betyr for oss i Venstre, at eldreomsorgen må bestå av stor grad av valgfrihet. For oss består valgfriheten i eldreomsorgen i at den enkelte bruker og de pårørende skal få ta et valg om hvor lenge det er trygt å bo hjemme. Vil man bo hjemme, skal vi som kommune, legge til rette for dette ved å tilby en god hjemmetjeneste, godt fungerende velferdsteknologi og god, næringsrik mat fra kommunen. For dem som ikke lenger føler det trygt og komfortabelt å bo hjemme, vil vi at kommunen skal tilby omsorgsboliger. Disse bør ligge tett ved der folk allerede bor – slik at man kan holde kontakt med lokalsamfunnet, venner og familie selv om man flytter. I tillegg bør boligene bygges tett på institusjonene våre. På den måten vil det være tilgjengelig helsepersonell i umiddelbar nærhet om det trengs, og den aktuelle pasienten vil enkelt kunne få omgjort sin omsorgsbolig til et fungerende sykehjemsrom uten å flytte på seg.

Valgfrihet bør også gjelde mat. Det bør være mulig å velge ulik mat fra kommunens kjøkken ut fra smak, behag og religiøs eller annen overbevisning. Morgendagens eldre vil bestå av vegetarianere, veganere, kosher og halal. Det er nå vi må ta høyde for dette. Og selvsagt skal ernæring, appetitt og smak stå i sentrum. Underernæring hos eldre er et problem vi må ta svært seriøst.

Aktiviteter og tilbud ved institusjoner og dagsentre må også tilpasses dem som skal ha glede av tilbudet. I fjor kunne vi lese om to tyske menn som rømte fra sykehjemmet for å dra på heavy metal-konsert. 60-tallsrockerene er dagens eldre. Ved å sikre gode økonomiske rammer, godt samspill mellom kultursektor og helse/omsorg, samt frivilligheten, har vi tro på at de ansatte i sektoren kan få på plass et svært godt aktivitetstilbud.

Å få være en aktiv deltaker i eget liv, bør og skal være en rettighet for alle i vår kommune. Derfor er det grunnleggende viktig for oss at det er tett dialog mellom den eldre selv/pårørende og tjenestetilbudet.

Når våre tre kommuner nå slås sammen, skapes et mulighetsrom. Dette mulighetsrommet består i å hente det beste fra de tre kommunene, bygge tjenesten på rett måte, og gi et tilbud vi kan være stolte av. Venstre vil at Lillestrøm skal være en foregangskommune også innen eldreomsorgen.

Margrethe Prahl Reusch
Andrekandidat for Lillestrøm Venstre

Innlegget sto på trykk i Romerikes Blad 31.07.2019.