Hoberg skole og økonomistyring i Stange

Her er vårt tilsvar til de siste dagers oppslag om Hoberg skole angående manglende vedlikehold og økonomistyring i kommunen vår.

I følge ordfører Røhne, så vil han fortsette å spørre opposisjonen om hvor vi skal hente inndekning av 100 millioner kroner fra. Svaret fra Venstre er følgende: De 100 millionene kroner har Ap brukt opp på andre tiltak i Stange og siden de er ansvarlige for økonomien, så bør de nå konsentrere seg om å levere et budsjett for kommunen i balanse for neste år og i tråd med de økonomiske handlingsreglene de selv har vedtatt.

Hoberg skole har Ap sviktet for lengst. Lengre enn siden 2013, som ordføreren sier. Hvorfor Røhne, var det råteskader og muggproblemer på Hoberg? Hvordan kunne dette skje når Ap har styrt pengesekken i kommunen i over 90 år? Det er spørsmålet Ap som ansvarlig for kommunens økonomi må svare på. Det er IKKE slik at ordføreren kan skyve opposisjonen og administrasjonen foran seg i denne saken. Her er det Ap og kun Ap som har sviktet ungene ved Hoberg og ikke satt av nok penger til vedlikehold og oppussing. Det er INGEN andre partier i Stange som har hatt makt eller mulighet til å gjøre det. Innbyggerne i Stange er ikke så lettlurte som ordføreren tror, de vet utmerket godt at opposisjonen aldri har «mistet» 100 millioner kroner. Det er det Arbeiderpartiet som har klart.

Opposisjonen er klare til å ta over styringen og ta ansvar, men kanskje ordfører Røhne har glemt at vi må velges først? Dersom ordførerens etterlysning av ansvar i opposisjonen betyr at han trekker seg med umiddelbar virkning fra makta i Stange, så er vi klare til å ta over styringa i Stange. Det trenger ikke Røhne bekymre seg for.

At Ap ikke har bekymret seg for elendig inneklima på Hoberg skole, er nå klart for alle. For dette sier ordføreren selv at de har kjent til i mer enn 6 år. Snakk om å bomme på hva som er viktige prioriteringer i Stange. For Venstre kommer skole og god oppvekst som en klar og årelang prioritering i Stange og det står vi fortsatt ved.

Margrethe Krogsrud
Mirjam Engelsjord