Bussen trenger snarveier

Veisystemet på deler av Skedsmokorset og Frogner er bygd på en måte som gjør at det er vanskelig å betjene områdene på en effektiv måte med buss. Det gjør at man må velge mellom å ta med busspassasjerene på en ufrivillig sightseeingtur, eller kjøre forbi enkelte områder. Slik behøver det ikke være.

Venstre vil bygge nye snarveier for bussen:

En egen bussvei mellom Vardefjellet og Vardeåsen gjør at alle bussene kan kjøre innom begge steder, uten at noen taper reisetid. Da kan innbyggerne både på Vardefjellet og Vardeåsen få dobbelt så mange avganger.

En egen bussvei mellom Holt/Vestvollen og forskningsparken på Kjeller gjør at vi kan halvere reisetiden fra Brånåsen og Holt/Vestvollen til Lillestrøm stasjon. I rushtiden, når de fleste skal til eller fra jobb eller skole, vil tidsbesparelsen bli enda større.

Samtidig må vi styrke fremkommeligheten for bussen gjennom Lillestrøm sentrum, slik at busser fra hele regionen kommer raskt og smidig inn til byen og inn til stasjonen. Da bygger vi et busstilbud som knytter regionen sammen og som er konkurransedyktig med privatbilen.

Mye har blitt bedre de siste årene, særlig på de største bussrutene. Fra i sommer har Lillestrøm også fått et innslag av røde leddbusser som gir økt kapasitet på den populære 100-ruta som går gjennom Strømmen og Lillestrøm sentrum til Kjeller. Men hvis vi skal lykkes i å få enda flere til å reise kollektivt, må bussen gå raskt nok og ofte nok, i hele kommuen.

Bedre er alltid mulig. Bussen må raskere fram. Derfor trenger vi egne snarveier for bussen.

Boye Bjerkholt
Venstres ordførerkandidat i Lillestrøm