Miljøet kan regne med oss

Rolf Zimmermann om naturen
Miljøet og at vi kan lever fra oss en verden som er i orden til våre barn er en av ordførerkandidat Rolf G Zimmermanns viktigste hjertesaker., Foto: privat

Følgende tekst ble skrevet som svar på en utfordring og har stått på trykk i Lofotposten og Lofot-Tidende.

Vi i Venstre ser på det som vår viktigste oppgave å sørge for at barna våre også har igjen ren og uberørt natur når de vokser opp. Denne tanken vil prege våre valg i alle saker i kommunen i årene som kommer.

Vi som er lokale politikere ble nylig gitt en utfordring av Lasse Heimdal, Christian Steel og Silje A. Lundberg fra Norsk Friluftsliv, Sambima og Naturvernforbundet. De utfordrer oss på hvordan vi kommer til å ta vare på den delen av vår felles planet som vi settes til å forvalte.

Jeg må først få takke dere for denne utfordringen. Dette gir den beste oppfordringen til å reflektere om hvem vi er som politikere og hva vi står for. La meg bruke meg selv som eksempel og reflektere litt fritt over mitt forhold til naturen og vårt felles miljø.

Far og sønn

Først og fremst er jeg pappa til en gutt på åtte år. Vi er glade i naturen og bruker naturen rundt oss ivrig gjennom hele året. Vi ønsker gjerne at naturen skal være rein, og at vi gjør det vi kan for at den skal fortsette å være det også når min sønn og hans barn vokser opp.

Mitt barn og hans barn trenger også å kunne puste rein luft, drikke reint vann og glede seg over å bevege seg på steder hvor de slipper støy, og hvor ville dyr fortsatt kan leve og trives.

Jeg og min sønn snakker derfor mye om miljøet og hvilket ansvar vi må ha sammen for å ta vare på jordkloden vår. Vi snakker om innsektene og hva de trenger. Vi snakker om fuglene og hva de trenger. Rundt huset forsøker vi å gi våre små bidrag til at både fugler, innsekter og andre dyr kan bo og trives.

Tar med søppel hjem

Når vi er ute på tur, så tar vi naturligvis med oss alt som vi har med oss ut på tur. Vi etterlater ingenting i vår sårbare natur som ikke hører hjemme der. Vi sørger også for å plukke opp litt ekstra søppel fra steder som vi bruker, slik at vi hver dag gir et lite bidrag for å holde naturen vår i orden.

I vår lille familie resirkulerer vi absolutt alt som kan resirkuleres. Vi er nøye, og vi snakker ofte om hvorfor det er viktig at alle i familien driver med dette. Vi passer også på at leieboerne i huset hos oss forstår vårt søppelsystem, så flest mulige ressurser kan resirkuleres, enten det er snakk om kompost, plast, papir, glass, metall, elektronikk eller annet.

Kjøper varige ting

Når vi skal kjøpe leker eller bruksgjenstander snakker vi ofte om hvilken effekt vårt forbruk har på naturen og miljøet vårt i fremtiden. Vi har som felles mål at vi skal unngå å kjøpe i dag det som blir et søppelproblem i morgen. Vi vil helst bare kjøpe ting som varer lenge, som har høy bruksverdi og som kan repareres og settes i stand og helst selges videre når vi er ferdig med det.

Vi er dessuten ivrige brukere av Facebook-sidene for kjøp, salg og gjenbruk i små lokale nettverk. Vi både kjøper og selger på disse sidene. På den måten sparer vi både penger, men vi bidrar på denne måten til å dempe det totale forbruket av ressurser fra jorden.

Miljøengasjementet preger våre liv

Jeg har valgt å svare dere slik som dette, for å vise at miljøet allerede preger og styrer våre liv inn til de minste beslutninger vi fatter i våre private liv. Jeg tror dette er et viktigere svar enn å gi dere løfter om hvordan vi skal stemme i bestemte saker i kommunestyret.

Dere kan stole på at vi i Venstre vil ta med oss det engasjementet som vi har i våre private liv og la dette reflekteres på den jobben vi skal gjøre i kommunestyret fremover. Vi håper dette er verdier som dere velgere ser etter og som dere verdsetter når dere skal gå til valg-urnene.

Jeg ønsker dere et godt miljøvalg og håper at vi sammen kan skape et Lofoten hvor verden er i bedre stand om 100 år enn den er i dag.