Ja til søndagsåpent bibliotek

Foto: Svein Abrahamsen

Venstre går til valg på at vi vil styrke bibliotektilbudet i Haugesund. Vi vil blant annet ha søndagsåpent bibliotek. Det vil styrke biblioteket, kulturtilbudet og bylivet i sentrum, skriver vår bystyrekandidat Svein Abrahamsen.

Ja til søndagsåpent bibliotek

Haugesund folkebibliotek er en svært viktig kulturinstitusjon i byen vår. Biblioteket er en viktig kultur- og kunnskapsarena og møteplass som bidrar til integrering og sosial utjevning. Vi ser derfor fram til at biblioteket 14. september åpner dørene igjen for folk i det flotte nyrenoverte lokalet i Kirkegata etter en tid i midlertidige lokaler.

Haugesund folkebiblioteket er veldrevet, godt besøkt og låner ut mye. Venstre vil at tilbudet skal bli mer tilgjengelig for å nå ut til enda flere. Det er derfor gledelig at biblioteket blir meråpent i løpet av høsten. Dermed kan folk bruke biblioteket selvbetjent fra tidlig morgen til sent på kveld året rundt utenfor de ordinære åpningstidene.

Venstre ønsker at folkebiblioteket også skal være åpent på søndager. Dette har vist seg å være et populært tilbud andre steder i landet – spesielt for barnefamilier. Folk har gjerne bedre tid til å besøke biblioteket i helgene enn i en travel hverdag. Søndagsåpent med tilbud om veiledning fra kyndig personell, salg av mat og drikke og en flott park utenfor vil gjøre at enda flere finner veien til biblioteket. Det vil styrke biblioteket, kulturtilbudet og bylivet i sentrum.

Svein Abrahamsen
Bystyrekandidat, Haugesund Venstre