Om å rette baker for smed på Trænarevet

Rolf G Zimmermann mot oljeboring i Trænarevet
Oljeboring på Trænarevet er like ille som oljeboring i Lofoten. Venstre har aldri stemt for dette. Dette feltet ble åpnet av Stortinget med et rød-"grønt" flertall i 2010., Foto: Simen Vangen

Vi i Venstre er enige med alle som nå hever røsten om at vi bør stoppe prøveboringen på Trænarevet. Venstre er ett av svært få partier som har stått på dette standpunktet hele tiden og som har stemt imot denne saken på alle nivåer helt fra starten. Dessverre har vi vært ganske alene om det.

Jeg er helt enig med dem som mener at oljeboring på Trænarevet er en dyp miljøsynd. I mine øyne er dette som å buse gjennom skreiens kuvøse-avdelinger med kanoner og bulldosere. 70 prosent av all fisk som høstes i våre kommersielle fiskerier flyter over sokkelens smaleste del når den er i yngel og egg-stadiet. Miljøfaglige råd har naturligvis vært imot dette hele tiden, fordi det kan gjøre uopprettelig skade.

Flere partier forsøker å rette en pekefinger mot dagens klima- og miljøminister som ansvarlig part for denne galskapen. Så sent som denne uken var det SVs tur, ved Kurt-Atle Hansen som kom med en slik tirade.

De rød-«grønne» åpnet Trænarevet

Jeg har stor sympati for Hansens argumentasjon mot oljeboring i området, men han retter altså baker for smed når han han peker på Venstre i denne saken. Historie er nemlig slik:

Den blokken som Trænarevet ligger i ble åpnet av den den gang rød-«grønne» regjering, hvor SV, Ap og Sp regjerte sammen. Denne saken var den gang oppe til behandling i Stortinget. Det er et flertall på Stortinget sentrert rundt regjeringspartiene i den rød-«grønne»-regjeringen fra 2010 som har besluttet at dette skulle gjøres.

SV-minister Solhjell satt med hendene i fanget

Den som kjenner historien vil vite at Miljøvernministeren den gang het Bård Vegard Solhjell og var representant for SV. Hvis Kurt-Atle Hansen skal rette skyts mot en minister for å sitte med hendene i fanget og overse faglige råd, så bør han rette sitt fokus mot egne rekker. Dette var den ministeren som kunne innstilt mot denne saken.

Dette var trolig svært vanskelig, siden Sp hadde satt en av tidenes mest oljekåte energiministere i posisjon. Den rød-«grønne» regjeringen gjorde dermed akkurat det Kurt-Atle Hansen og hans SV lokalt nå skjemmes over. Det er lett å forstå den skammen.

Venstre har aldri stemt for dette

Ifølge Venstres stortingsgruppe var Venstre ett av de partiene i mindretall som stemte mot dette forslaget den gang. Venstre var også imot dette da den blåblå regjeringen tildelte tillatelsen til selskapet som nå skal bore.

Det er som kjent Stortinget som har all makt. En minister i regjeringen settes til å gjennomføre Stortingets politikk, uansett om han eller hun selv har stemt imot og vet at dette er galskap – slik som i denne saken.

Elvestuen på barrikadene for LoVeSe

Elvestuen er en av dem som har stått tydeligst på barrikadene for å skjerme Lofoten, Vesterålen og Senja for oljeboring. Han er en av dem som også gjerne skulle ha sett at vi lot være å slippe oljeselskapene helt opp i kjerringræva midt under skrei-innsiget. I spørsmålet om Trænarevet måtte han dessverre bøye seg for et rød-«grønt» flertall på Stortinget.

SV, Sp, Ap og dere andre som stemte for å åpne Trænarevet for oljeboring kan vite at et samlet Venstre i hele Nordland har sendt henvendelser til vår stortingsgruppe og til Ola Elvestuen om å gjøre det som står i deres makt for å stoppe at det startes oljeboring rett sør for Lofoten.

Har dere snudd eller er det bare snakk?

Det er kanskje på tide at dere andre også tar til orde for at deres partier snur i denne saken. Om et flertall på Stortinget nå innser hvor riv ruskende galt dette er, ja så er det kanskje mulig å stoppe galskapen. Men da må man slutte å sitte med hendene i fanget, slik Solhjell gjorde i 2010. Da må vi sørge for å heve stemmen overfor dem som kan danne et flertall på Stortinget.

Elvestuen kommer garantert til å stå fast på Venstres standpunkt i denne saken om den kommer til votering på nytt. Men han danner som kjent ikke flertall i Stortinget alene.