Gjenåpning av Skogn helsetun

Fotograf Hattrem AS

Venstres Karl M. Buchholdt argumenterer for flere sykehjemsplasser i kommunen

Innlegg av Karl M. Buchholdt – førstekandidat for Levanger Venstre

Arbeiderpartiets Robert Svarva, Senterpartiets ordførerkandidat Anita Ravlo Sand og resten av formannskapet stemmer ned Venstres forslag om å gjenåpne Skogn helsetun.

Kommunens vedtatte økonomiplan forteller at antallet demente forventes å øke fra 280 i 2018 til 439 i 2030, dvs. en økning på mer enn 57 prosent. Videre påpeker den samme økonomiplanen at bofellesskap med omsorgsbolig vil være en utfordring opp mot enkelte demente når det kommer til adferd, og at det er et spørsmål om ikke sykehjem tvinges fram som løsning på kapasitetsproblemene innen sektoren. Det siste har blitt ytterligere aktualisert gjennom fylkesmannens tilsyn på Stokkbakken og Breidablikktunet. Her ble det påpekt at kommunen benytter omsorgsboliger til å gi tjenester som skal gis i institusjon.

Fagdirektør Marit Dypdahl Kverkild hos fylkesmannen i Trøndelag, sier til Trønder-Avisa 20. mars 2018 at omsorgsboliger ikke kan erstatte sykeheimsplasser. Det er forskjell i hvor mye tilsyn du får i en omsorgsbolig og på et sykehjem. Noen er faktisk så syke at en må passe på dem hele tiden. Hennes uttalelser kommer samtidig som Trønder-Avisa publiserte en oversikt over reduksjon i antallet sykehjemsplasser i Nord-Trøndelag i årene 2014-2017. Her er Levanger blant kommunene som har redusert mest, fra 78 i 2014 til 54 i 2017.

Siden 2017 er antallet institusjonsplasser i Levanger ytterligere redusert; blant annet kunne ordføreren orientere kommunestyret 20. mars 2019 om at antallet døgnplasser var redusert med ytterligere 12 plasser (i perioder 16 plasser) ved Staup helsehus. Kverkild påpeker også forskjellen i lovverket mellom de to boformene for eldre. Dette har noen fra personalet ved omsorgsboligene i Levanger også uttalt seg om.

I kommunens vedtatte økonomiplan er det satt av 92 millioner kroner til bygging av nye omsorgsboliger med heldøgns omsorg. Venstre vil at disse pengene også skal kunne brukes til nye institusjonsplasser. Et aktuelt sted å lokalisere nye institusjonsplasser, og da sammen med omsorgsboliger, vil være ved Skogn helsetun. Venstre vil fortsette å arbeide for nettopp det.