E-sport inn i skolen

Eivind Von Døhlen

-Vi ønsker å tilby e-sport som studietilbud på en av de videregående skolene på Haugalandet. Det sier Venstre sin fylkestingskandidat, Svein Abrahamsen.

Venstre har programfestet at vi vil tilby e-sport som studietilbud på videregående skole i Rogaland. Dette er et tilbud som elevene både i nordfylket og sørfylket bør ha. En privat videregående skole i Sandnes tilbyr e-sport fra høsten 2019. Et slikt tilbud bør vi også få på plass til elevene på Haugalandet, mener Abrahamsen.

-Ungdom som satser på e-sport bør få samme mulighet som andre idrettsutøvere til å kombinere dette med videregående skole, sier Abrahamsen. Samtidig kan e-sport som fag få flere elever til å fullføre videregående skole. Elever med interesse for dataspill kan få mulighet for mestring og utvikle seg innenfor et skolefag. Disse elevene utvikler også ferdigheter som er etterspurte i næringslivet og styrker dermed jobbmulighetene.

E-sport er allerede et tilbud på videregående skoler flere steder i landet, som i Hordaland, Oslo, Trøndelag, Agder, Østfold, Oppland, Vestfold og Finmark, Her tilbys e-sport som et programfag for elever som går på idrettsfag, medier og kommunikasjon eller studiespesialisering. Elevene har fem timer i uken med e-sport som et karaktergivende fag. Her blir elevene trent i dataspill med vekt på tekniske ferdigheter, lagspill, kommunikasjon, taktikk, fysisk aktivitet og kosthold.

E-sport står for elektronisk sport og går ut på å konkurrere innen dataspill. E-sport er i sterk vekst både i Norge og på verdensbasis. Det har blitt populært for publikum å følge turningene gjennom kanaler som YouTube og Twitch. I Norge har spillnettstedet Gamer.no hatt suksess med sin e-sportsatsing, Telialigaen, som er et divisjons- og sesongbasert seriespill.