Problematisk meningsmåling

K. E. Dybendal

Ole Andreas Sørli-Sidselssønn skrev 27. august 2019 i lokalavisene om en meningsmåling flere venstre-medlemmer hadde blitt oppringt for å være med i.

Det er et demokratisk problem at ikke alle alternativer blir presentert for velgerne i en meningsmåling. Det er helt klart at resultatene samlet inn i undersøkelsen gjort av Infact Analyse ikke kan benyttes.

Torsdag 22. august blei flere nesbuer oppringt av en robot som gjennomførte en spørreundersøkelse gjort av Infact Analyse. Hvem selskapet utførte oppdraget på vegne av forblei usagt, men det man fikk vite var at det dreide seg om en lokalvalgsmåling for Nes kommune.

Det hele startet med noen standard demografiske spørsmål om kjønn og alder, og hva man stemte ved forrige valg. Greit nok. Så kom man til hvem man kunne tenke seg å stemme på ved høstens kommunevalg; Ap, Sp, H, KrF, FrP og Venstre kunne man velge mellom. SV/Rødt, MDG, Seniorlista og Liberalistene var ikke noe alternativ! Hvis man ikke anser dem som del av «Vet ikke», da.

Så kom man til hvem man kunne tenke seg som ordfører. Kandidatene fra Ap, Sp og Høyre blei lista opp, deretter «Vet ikke». Plutselig hadde Nes fått skarve tre ordførerkandidater – fra opprinnelige 10! Så vidt meg bekjent er det ingen av de øvrige sju håpefulle som har trukket seg eller gitt sin fulle støtte til noen av Infacts favoritter.

Statistisk sett vil resultatene fra Nes som blir presentert av dette selskapet være helt ubrukelige. Med mindre folk som blei oppringt valgte «Vet ikke», der de aller helst skulle ha valgt et parti eller kandidat som faktisk stiller til valg, men som ikke var opplista, så har de stemt «subsidiært» som det heter på fint. Man får altså ikke vite hva nesbuene faktisk mener, som jo må være hele undersøkelsens hovedformål.

Man starter jo å undre på hvorvidt det kan være et forsøk på å fremheve de større partiene på bekostning av de mindre, men slikt gjør man vel ikke i det norske demokrati anno 2019?

Hadde dette vært en elevoppgave på videregående hadde den ganske sikkert blitt vurdert til karakter stryk.