Til ungdommen!

av Tom Oddby

Tidligere i sommer utfordret 18-åringen Silje fra Sysle politikerne om «tilværelsen» som førstegangsvelger. Det er flott med påminnelser om hva som er viktig for våre yngste velgere! Jeg skjønner også godt ungdommens tilbakemelding om at vi som politikere må være på andre plattformer og tenke annerledes for å nå ut til de yngste velgerne. De fleste partier i Modum er nok aktive på sosiale medier (Facebook), men som alle vet er ikke dette ungdommens primære plattform hva gjelder sosiale medier.

Forskning (Norsk Monitor 2013-2014) viser at norsk ungdom er mer moderne og endringsorienterte enn den øvrige befolkningen, men samtidig viser tallene at ungdommen også blir mer og mer lik de eldre hva gjelder holdninger. Ungdommen er i økende grad fornøyd med samfunnsforholdene i Norge, de har en positiv holdning til velferdsstaten og er i økende grad negativ til privatisering.

Hva kan Venstre tilby ungdommene? Venstre har som sitt motto «På lag med framtida», og med det så mener vi at våre barn og barnebarn skal ha minst like gode og trygge liv i morgen som vi har det i dag. Derfor har Venstre fokus på blant miljø, klima, gode kollektivløsninger og skole. Vi ønsker blant annet å legge til rette for at e-sport og datakultur får anerkjennelse. Viken Venstre (Buskerud Venstre) vil derfor opprette programfag og egen linje for e-sport på videregående skole.

Modum er et godt sted å bo, og det fleste har det bra. Men det er også ting som vi kan bli bedre. Transport og tilgjengelighet, for eksempel, der innbyggerundersøkelsen i 2018 viste mindre gode resultater. Det er vanskelig å komme seg rundt i bygda med kollektivtrafikk, og det er unødvendig komplisert og tidkrevende å komme seg inn til Oslo med buss og tog. Derfor vil Modum Venstre etablere en direkte bussforbindelse til Oslo, og vi ønsker også å etablere en miljøvennlig ringbuss mellom på strekningen Vikersund-Geithus-Åmot, og som blant annet skal gå opp til anlegget i Vikersundbakken der mange barn og unge trener innendørs hele året. Vi ønsker også bygge ut gang- og sykkelveinettet. Det skal være lettere å ta grønne valg med Venstres politikk i Modum!

Det er tøffere å være ungdom i dag enn før, mange flere enn før sliter psykisk og det snakkes mye om utenforskap og ensomhet. Derfor ønsker Modum Venstre å opprette egne mestringsteam for unge mellom 16 og 18 år. Bygda ungdommer skal ha et godt tilbud i en fase av livet der det å være inkludert og sett er viktig.

Vi ønsker at alle elevene i skolen skal få egne PC´er – men det aller viktigste for oss er å sikre at vi har et godt innhold i Modumskolen. Det betyr at vi blant annet må satse mer på lærerne, og sikre at alle skolene våre får flere ressurser. I tillegg ønsker vi å opprette egne mobbeteam, for å sikre at vi har nulltoleranse for mobbing.

Jeg håper ungdommen engasjerer seg, diskuterer med familie og venner, og gir uttrykk for sin mening i skolevalget 3.9. Og til dere unge som har stemmerett: bruk den 9.9 – vi trenger deres engasjement og stemme for å utvikle oss til en enda bedre kommune og region! Derfor ønsker Modum Venstre også å øke antall møteplasser i bygda der ungdom kan bidra med råd og idéer, men aller viktigste er at vi vurderer å sette i gang et prøveprosjekt med stemmerett for 16-åringer. Godt valg!