En grønn, liberal og urban by

Foto: Haugesund Venstre

Haugesund er som andre byer, i konstant endring. Men i hvilken retning vil vi at byen vår skal gå? Vi i Haugesund Venstre er klokkeklare, vi vil ha en by som tar miljøansvar, er god å bo i og der folk har frihet til å forme sitt eget liv, samtidig som vi tar ansvar for hverandre.

Klimakrisen må løses, og gjort på rette måten kan vi danne grunnlaget for ny bærekraftig vekst og nye arbeidsplasser i Haugesund. Vi vil skape en by der det er lett å ta miljøvennlige valg, og der vi tar vare på det biologiske mangfoldet. Vårt mål er å redusere klimagassutslippene med minst 50 % innen 2030.

Trafikkvekst

For å redusere klimagassutslippene må all trafikkvekst i Haugesund tas med kollektiv, sykkel og gange. Det vil gi effektiv transport i byen og vil være et viktig bidrag til å sikre et bedre klima for framtiden. Da må vi prioritere fotgjengere, sykkel, kollektivtransport og nyttetransport foran privatbilisme.

Gode møteplasser

I Haugesund har vi som mål at flere skal bo og jobbe i sentrum, byen skal vokse innenfra og ut. Flere skal bo og jobbe i sentrum. Når flere mennesker skal bo i sentrum betyr det at vi må legge til rette for felles møteplasser og aktivitet. Eksempel er biblioteksparken, opprustning Nord i Haraldsgata, ny park under Risøybroa og skateparken i Grytå.

Når flere skal bo i sentrum, kan ikke biler oppta verdifulle byrom. Vil fortsatt ha behov for parkeringsplasser, men på sikt må de legges under bakken. Da kan verdifullt byrom over bakken tilrettelegges for menneskelig aktivitet, bolig eller næring.

Vi ha flere ladepunkt for sykkel og bil ved alle kommunale bygg og få på plass elektrisk by-båt til Vibrandsøy. Grøntområder og rekreasjonsområder må bevare og utvikles, og Flotmyr må bli en grønn og urban bydel.

Frihet

Vi er opptatt av å sikre ytringsfrihet, et fritt kulturliv, og at flere som ønsker det kan skape sine egne arbeidsplasser. Du skal slippe å bli utsatt for diskriminering og negativt sosialt press som reduserer din frihet.

I en tid der liberale verdier er under stort press, både i Norge og i resten av verden, trengs et parti som står opp for frihet og fellesskap, og står opp mot enkle, populistiske losninger. Når du velger Venstre er du med og støtter opp om de sosialliberale verdiene.

Tar ungdommen på alvor

Haugesund Venstre tar ungdommenes bekymringer for klima på alvor. De skal ha samme mulighet til å leve like gode og frie liv som oss. Derfor vil vi jobbe for at Haugesund skal bli en grønn, liberal og urban by

May Britt Vihovde, ordførerkandidat, Svein Abrahamsen, 2.kandidat og Monica Tindeland 3.kandidat og ungdomskandidat

May Britt Vihivde(ordførerkandidat), Svein Abrahamsen(2.kandidat) og Monica Tindeland(3.kandidat og ungdomskandidat)