Jaktekaia – Arendals byjubileumsprosjekt?

Skisse over hvordan Jektekaia kan bli til Arendals byjubileum, Skisse: Ivar Grødal

300 års jubileet for Arendal by nærmer seg med stormskritt. Noen har så smått begynt å tenke på hvordan dette kan markeres i 2023, og enkelte optimister har en ferdigstilt kanal i tankene. Uten å forskuttere rapporten som snart er klar om konsekvenser og utfordringer med å grave opp byen på tvers, så kan vi allerede nå konkludere med at bare kostnadene til miljøsikring og giftsanering i hver ende av kanalen, både i Pollen og Kittelsbukt vil beløpe seg til store summer. Uansett, å få prosjektet ferdig til by-jubileet, lar seg rett og slett ikke gjøre.

Men, fortvil ikke, det finnes andre prosjekter som kan realiseres mye raskere, og bidra enda bedre til flere gode byrom i Arendal. Det fine uterommet mellom Madam Reiersen og Sjømannsforeningens hus, Kløckers plass, er i dag fylt med en parkeringsplass. En gang var dette området, tidligere kalt Jaktekaia, inn mot det som nå er utestedet Lille Andevinge, fylt med vann – et slags mini-Pollen i Pollen. Hva med å grave det frem igjen? Dette området er allerede planlagt som «grøntområde» og det er politisk enighet om at parkeringsplassene skal fjernes. Med andre ord, neppe veldig kontroversielt å konvertere til en liten bukt, med trapper ned mot vannet, som et lite amfi med dype nok trapper til å sitte i, som omslutter vannspeilet og utgjør et intimt byrom for både uformelle møter og kanskje små konserter. Med litt godt håndverk av arkitekt og anleggsgartner så kan det skapes et helt spesielt lite byrom med plass til både innbyggere på spasertur, små konsertopplevelser, turister på besøk og næringsliv som får bedre uteareal foran sine serveringssteder. Et slikt prosjekt er i mye større grad realistisk å få på plass til 300-hunderårsjubileet. I forhold til kanalprosjektet, så vil det redusere konsekvensene for miljøet, det vil være økonomisk enklere å gjennomføre og i større grad bidra til å skape et byrom det er godt å være i.

Det som også haster for Arendal er en helhetlig sentrumsplan. Med Barbu park og bryggestrekket ytterst på Langbrygga har byen fått noen fine og gjennomarbeidede uteområder som fungerer godt for både innbyggere og besøkende. Men, før vi fortsetter med klattvise prosjekter, så må det en byplan på plass, en gjennomarbeidet plan for sentrum som guider oss videre i hvordan vi ønsker å utvikle byen. Innerst i Kittelsbukt har det i flere tiår sett ut som en uferdig fyllplass av stein og søppel. Vi kan ikke lenger vente på en kanal som aldre kommer, men løfte blikket fremover og starte på det møysommelige arbeidet med å få sentrum i orden. Ikke for at alt skal være perfekt, men det bør i det minste være gjennomtenkt. En jubileumsplass som Jaktekaia kan være en fin start på et slikt sentrumsprosjekt, og, kanskje er det samtidig slutten på et kanalprosjekt. Uansett, 2023 er rett om hjørnet, det haster med å komme i gang.

Av Ivar Grødal
3. kandidat Arendal Venstre