Miljøprisvinner Bjørn Strandli: «Hvis vi ikke klarer å ta bedre vare på naturen, så vil vi mennesker også møte vår skjebnetime”

Bjørn Strandli (til høyre) mottok Vestfold Venstres miljøpris 2019. Prisoverrekker Carl-Erik Grimstad., Foto: Per Espen Fjeld

Miljøprisvinner Bjørn Strandli: «Hvis vi ikke klarer å ta bedre vare på naturen, så vil vi mennesker også møte vår skjebnetime. Vi er en del av naturen og økosystemene der.»

Vestfold Venstre gjengir her miljøprisvinner Bjørn Strandlis takketale da han mottok Vestfold Venstres miljøpris 2019:

Tusen takk for denne flotte oppmerksomheten, jeg setter enormt pris på den! Takk også for det engasjementet som dere har, det er viktigere enn det jeg alene kan stå for. Vi er stolte av Færder nasjonalpark, et fantastisk område som vi elsker høyt.

Men denne marine nasjonalparken har også spilt kanarifuglens rolle. Kanarifuglen er en vever skapning som ble brukt til å sjekke gassinnholdet i tidligere tiders gruveganger. Hvis kanarifuglen skrantet eller døde, var det på tide å komme seg raskt ut av gruvegangene.

Gruvegangene kan være et bilde på dagens situasjon. Nasjonalparken har fått mye oppmerksomhet og faresignalene i fjorden har nådd mange:
Vi har satt i gang ting som vi ikke i tide skjønte konsekvensene av: Gjødsling fra landsiden og algevekst som forsterkes av klimaendringer. Jordslam fra landbruksområdene fører tidvis til grumsete vann og nedslamming av sjøbunn. Det har skjedd en tilgrumsing og formørkning av kystvannet, slik at det livsviktige lyset ikke trenger ned i vannmassene som tidligere. Tareskog og andre livsviktige naturtyper for fisken har blitt kraftig redusert. I denne situasjonen har også fiskepresset blitt for stort. Fisken og livet i fjorden forsvinner foran øynene våre. Dette er et varsel om at situasjonen begynner å bli farlig.

Gruvearbeiderne kunne flykte ut av gruva, vi kan dessverre ikke flykte. Vi lever alle sammen i en lukket gruvegang, eller en boble. Hvis vi ikke klarer å ta bedre vare på naturen, så vil vi mennesker også møte vår skjebnetime. Vi er en del av naturen og økosystemene der.

Hvis vi som jobber med miljø, fagfolk, frivillige og politikere har bidratt litt til å åpne øre og øyne, så er det fantastisk.

Til dere i Venstre og andre politiske partier: Hørte dere KLIMABRØLET på fredag? Nå må dere stå på som rakker’n, være modige, slik at denne gruvegangen blir trygg også for våre barn, barnebarn og oldebarn!!!

Tydelige virkemidler må til i dette arbeidet. Den beste drahjelpen vi kan få, er en folkebevegelse som kommer nedenfra. Det nytter å stå sammen om dette.

LYKKE TIL MED ENGASJEMENTET OG MILJØARBEIDET!!!

01.09.2019
Bjørn Strandli