Kamp mot ensomhet

Svein Abrahamsen (V), Foto: Joachim Steinbru

Mange i Haugesund opplever ensomhet. Det påvirker livskvaliteten og kan være helseskadelig. Haugesund kommune bør derfor ha en plan mot ensomhet her i byen. Det skriver Haugesund Venstre sin bystyre- og fylkeskandidat, Svein Abrahamsen.

Mange i Haugesund opplever ensomhet. Dette påvirker livskvaliteten og kan være helseskadelig. Ensomhet er derfor et samfunnsproblem. Det er viktig for oss alle å være med i sosiale felleskap med familie, venner og andre.

Haugesund kommune bør sette ensomhet høyt på dagsorden i sitt folkehelsearbeid. Kommunen bør legge vekt på forebygging og motvirkning av ensomhet i utviklingen av bysamfunnet. Haugesund skal være en by preget av åpenhet, inkludering og samhold. Det er viktig å utvikle gode byrom, bomiljø og møteplasser her i byen hvor folk kan treffes og være sammen.

Mange unge opplever ensomhet. I Ungdata svarer 1 av 5 ungdomsskoleelever i Haugesund at de er mye plaget av ensomhet. Undersøkelser viser at ensomhet er en sentral årsak til at unge dropper ut av skolen. Det er derfor viktig å jobbe for et godt sosialt miljø blant elevene på skolene. Vi bør også styrke tilbudet om helsesykepleiere og sosialrådgivere, slik at elevene har kvalifiserte voksne å snakke med hvis de sliter sosialt på skolen eller fritiden.

Mange eldre opplever ensomhet. Kommunen bør derfor styrke tilbud som ivaretar de eldre sine sosiale behov. Vi bør ikke minst utvikle botilbud for eldre som legger godt til rette for sosialt felleskap i hverdagen. Kommunen bør støtte opp under tilbud som Havnaberg seniorsenter, den kulturelle spaserstokken, frivilligheten sin besøkstjeneste og Haugesund Turistforening sine turtilbud i nærområdet.

Venstre vil sikre gode rammevilkår for frivilligheten, idretten og kulturlivet. Dette er viktige sosiale arenaer hvor folk med felles interesser møtes, enten det er i korpset, fotballklubben eller den humanitære organisasjonen. Frivilligheten gjør en stor jobb for å forebygge og motvirke ensomhet i folk sin hverdag. Et eksempel her er Røde kors sitt tilbud #meigjengen, som hjelper ungdom med å finne fritidstilbud som passer for akkurat dem.

I folkehelsemeldingen la regjeringen nylig fram en egen nasjonal strategi mot ensomhet. Haugesund kommune bør følge opp denne strategien. Vi bør ha en lokal plan for hvordan vi best kan forebygge og motvirke ensomhet blant folk i byen vår.

Svein Abrahamsen
Bystyre- og fylkeskandidat, Haugesund Venstre