Politisk regimeskifte på Frøya: De borgerlige partiene overtar

Arvid Hammernes (V) og Olaf Reppe (Frp) er blitt enige om mandatfordelinga, 18. sept 2019.
Arvid Hammernes (V) og Olaf Reppe (Frp) "utveksler mandater" under de borgerlige forhandlingene 18. sept 2019., JGF

Da er forhandlingene om samarbeid og posisjoner etter valget brakt til ende. Resultatet må sies å være bra. Senterpartiet går sammen med den borgerlige gruppa – H, V, Frp og Pp – i politisk og valgteknisk samarbeid. Denne gruppa har da til sammen 13 representanter og flertall i kommunestyret. Det betyr at det blir politisk regimeskifte i Frøya. Kristin Strømskag (H) overtar som ordfører og Knut Arne Strømøy (Sp) som varaordfører – etter Berit Flåmo og Pål Terje Bekken.

Fordelinga av plassene i formannskap og hovedutvalg blir slik:

Formannskapet:

Sp 2
H 1
V 1

Hovedutvalg for drift:

Sp 1
V 1
Frp 1
Pp 1

Hovedutvalg for forvaltning:

Sp 1
H 1
Frp 2

Venstre og Fremskrittspartiet, med til sammen 4 kommunestyrerepresentanter, ble enige om å fordelte plassene i formannskap og hovedutvalg slik:

Venstre: 1 plass i Fsk og 1 plass i HFD.

Frp: ingen i Fsk, 1 i HFD og 2 i HFF.

Venstres forhandlingsutvalg, som bestod av Arvid Hammernes, Halgeir Hammer og Johan G Foss, var svært glade for at Arvid fikk plass i formannskapet, etter avtale med Fremskrittspartiet.

Avtalen om politiske satsingsområder som ble inngått mellom partiene i Borgerlig gruppe før valget, ble supplert under forhandlingene med Senterpartiet. Her er resultatet.