Venstre bryter forhandlingene i Lillestrøm

Etter halvannen uke med forhandlinger om hvordan Lillestrøm kommune skal styres de neste årene, har Venstre bestemt seg for å forlate forhandlingsbordet og gå i opposisjon.

– Vi er uenige om utviklingsretningen for den nye kommunen, og vi er uenige om behovet for å ta de store grepene som trengs for at kommunen skal komme på rett kjøl allerede fra starten av, uttaler Boye Bjerkholt, som har ledet Venstres forhandlingsdelegasjon.

Boye Bjerkholt Etter valget har Venstre forhandlet med Arbeiderpartiet, Senterpartiet, MDG, SV og KrF. Til sammen har de seks partiene 33 av 55 representanter i kommunestyret. Når Venstre med sine to representanter går ut av forhandlingene, vil de resterende fem partiene fortsatt ha et flertall bak seg.

– Etter 12 år i posisjon i Skedsmo, hvor vi har fått til en god utvikling for kommunen og holdt orden på økonomien, hadde vi et ønske om å videreføre dette arbeidet i Lillestrøm kommune. Det hadde vært bra for innbyggerne i hele kommunen. Derfor er det ikke med lett hjerte at Venstre velger å gå ut av flertallet og inn i en opposisjonstilværelse. Men avstanden mellom partiene var altfor stor – og uoverkommelig – til at Venstre kunne fortsette å sitte rundt bordet, utdyper Bjerkholt.

Det er særlig diskusjoner knyttet til by- og stedsutvikling, struktur på tjenestetilbudet og forholdet til allerede vedtatte planer og igangsatte prosesser som har vært krevende fordi noen partier har låst seg fast i sine posisjoner før det foreligger faglige utredninger.

– Med kommunesammenslåingen går vi inn i et nytt landskap med ukjent terreng, og Venstre kan som et kunnskapsbasert parti ikke være med på å låse handlingsrommet allerede før vi er i gang, sier Bjerkholt.

Han lover at Venstre skal være et konstruktivt parti i opposisjon.

– Jeg ønsker partiene som nå forhandler om makta lykke til. Venstre skal være tydelige på hvilke grep vi mener er nødvendige og riktige for å sikre en god utvikling innenfor forsvarlige økonomiske rammer etter hvert som planer og budsjett kommer til behandling i kommunestyret. Men vi skal også være konstruktive for å finne brede politiske løsninger der det ligger til rette for det, avslutter Bjerkholt.