På vei mot en leksebevisst skole i Haugesund

Skole
skole, www.pexels.com

Etter forslag fra Bjørn Gunnar Husby fra Haugesund Venstre, vedtok torsdag 31. oktober et enstemmig utvalg for oppvekst at administrasjonen skal fremme en sak på hvordan skolene i Haugesund kan bli leksebevisste. Saken skal sendes på høring til FAU, elevråd og lærerorganisasjonene.

Både Drammen og Ålesund kommune har de siste årene gjort lignende vedtak om lekser. Og det er også flere skoler som etter interne drøftinger har blitt leksefri.

Forskningen gir ikke et entydige svar på i hvilken grad lekser påvirker barn og ungdoms læring. Spørsmålet om lekser er komplekst, og hver enkelt skole bør diskutere faglig-profesjonelt i hvilken grad elevene skal få lekser, hvordan leksene skal være utformet, og hvilke forutsetninger hver enkelt elev har for å gjennomføre arbeidet med lekser. Skolene bør tak i den forskningen som er tilgjengelig på området.

“Vi politikere må unngå detaljstyring av skolen, da sikrer vi lærerne metodefrihet. Men det er vårt ansvar å stille spørsmål og be om begrunnelser. Målet må være en leksebevisst skole hvor det er rom for kritisk refleksjon.” sier Bjørn Gunnar Husby