Budsjett 2020

Bodø Rådhus, Bodø kommune
Bodø-budsjettet

Venstre gikk til valg på noe så kjedelig som ansvarlig økonomi. At det var riktig, er det ingen tvil om nå når valgkampløftene er bak oss og hverdagen i gang. Rådmannens budsjettforslag viser hvor galt det går når politikerne skyver problemene foran seg. I flere år alle politikerne vært klar over at driftskostnadene i kommunen er for høye. I 2015 var salderingsbehovet 34 millioner kroner. I 2020 er beløpet tidoblet, og vi mangler nå hele 342 millioner for å få budsjettet i balanse. I samme periode har budsjettrammen økt med én milliard, fra 3,7 til 4,7 mrd. kroner. Det er mye penger!

De økte inntektene Bodø kommune har hatt, er i hovedsak brukt til å øke tjenestetilbudet. Sammenlignet med andre kommuner, ser vi at det ikke nødvendigvis gir høyere kvalitet. Men det det helt sikkert betyr, er økte utgifter.

Oppsummert er det som følger:

1. Det haster å komme i gang med driftstilpasningen. Vi vil begynne i 2020, for å unngå stor smell i 2023. Vi kutter omtrent som rådmannen totalt i fireårsperioden, og legger inn reduksjon i eiendomsskatt fra 2020.
2. Vi skåner de som trenger kommunen mest, de skal ikke gå med i dragsuget. Desto viktigere å komme i gang med driftstilpasning allerede i 2020.
3. Kostnadsnivået er for høyt (ref Agenda Kaupang). Vi burde begynt i 2015 med dette, da hadde vi spart mange krefter. Salderingsbehovet var da 1/10 av hva det er nå.
4. Vi må jobbe aktivt for å holde kostnadene nede, de rødgrønne har gjort det motsatte: Sagt ja til alt, og økt inntektene for å få det til. Resultat: Salderingsbehovet i 2020 er 342 mill, til tross for at vi har 1 mrd mer å rutte med enn i 2015.
5. Å øke kostnadene er lett, å ta de ned er vanskelig. Vi reduserer eiendomsskatten for å tvinge rådmannen til å forholde seg til en lavere ramme.
6. Investeringsnivået er skyhøyt, og må gjennomgås. Vi kan ikke ta oss råd til ny vei til Rønvikfjellet slik situasjonen er nå, og vil la andre bygge barnehager og idrettshaller.
7. Vi prioriterer å bruke penger på skolebygg, som vi gikk til valg på i 2019. Endelig sum for investering avklares i mars 2020.
8. Vi ønsker å la flere aktører slippe til. Kommunen har et sørge-for-ansvar, men må ikke drive alt i egen regi. Vi ønsker å teste dette ut, for å se effekt på sykefravær, kvalitet og tilfredshet hos brukere og ansatte. 

 

Venstre vil ikke gå med på å kutte i tilbudet til de som trenger det mest. Verken de som sliter med rus og dårlig psykisk helse, familier med lav inntekt eller elever med behov for en variert skoledag skal lide for at politikerne ikke klarer å ta grep for å drifte kommunen forsvarlig. Skolene skal heller ikke svi for dårlig politisk styring. Vi vil at planen for vedlikehold og oppgradering av skolebygg skal følges og styrkes de neste fire årene. Vi vil beholde tilbudene som gjør byen bedre å bo i, som valgfag i ungdomsskolen, alternative læringsarenaer, og tilskuddene til idretten, kulturen og frivillige organisasjoner (for eksempel Kirkens Bymisjon og BUA) som gir oss så utrolig mye mer igjen for hver ei krone vi skyter inn. Det er uaktuelt å kutte sommerblomster og vinterbrøyting og strøing av veier og fortau. Og vi kan ikke ta bygderuta fra øyene i vest. Å kutte i forebygging og rehabilitering er rett og slett dårlig samfunnsøkonomi, og håpløst kortsiktig. Den økonomiske situasjonen skriker etter langsiktige tiltak.

Hvordan vil så Venstre dekke inn de 342 millionene vi mangler i budsjettet for 2020? Vi vil gi rådmannen klare rammer for driften i kommunen de neste årene, og marsjordre til å tilpasse kostnadene slik at vi kommer på nivå med kommunene vi sammenligner oss med. Agenda Kaupangs analyse viser at Bodø kommune bruker 321 millioner kroner mer på drift enn gjennomsnittet av kommuner i vår kommunegruppe.

Vi sier nei til å øke antall årsverk fra 3401 til 3448 i en situasjon hvor vi skal ta kostnadene ned. Vi lar være å bygge veien til Rønvikfjellet til 100 millioner, og vi åpner for at andre kan bygge barnehager og idrettshaller.

Sykefraværet er skyhøyt i kommunen, og det kan rett og slett ikke fortsette. Vi plikter å undersøke om det finnes alternativer som kan drifte tjenestene bedre enn vi selv kan. Vi vil ha et prøveprosjekt hvor private aktører får drifte et sykehjem og en hjemmetjeneste i en avgrenset tidsperiode, og så evaluere hvordan nye løsninger påvirker tjenestetilbudet, trivselen hos brukerne, de ansatte og sykefraværet. Kanskje trenger en av Nord-Norges største arbeidsplasser litt nye tanker for å få opp trivselen og ned sykefraværet?

Etter at vi i flere år har advart mot nettopp den situasjonen vi nå er kommet i. Det er fristende å nevne at det i perioden 2011-2015 ble satt i gang prosesser med dette som mål, men at arbeidet stoppet opp i 2015, da de rødgrønne tok over. De økte eiendomsskatten i stedet, og resultatet ble større inntekter som igjen har ført til enda større kostnader.

Men det spiller liten rolle for de som nå risikerer store kutt i tjenestene og endringer i sin arbeidssituasjon hvem sin skyld det er. Nå er det tid for å ta ansvar for at kommunen igjen får økonomisk handlefrihet. Alternativet er at vi ikke lenger kan tilby våre innbyggere noe annet enn lovpålagte tjenester. Det vil være kritisk for en fylkeshovedstad som tar mål av seg på å sette menneske i sentrum, være smart og grønn og en motor i nord. Nå gjelder det å få økonomien under kontroll og utvikle kommunen slik at vi også i fremtiden kan gi det beste for innbyggerne. Vi må igangsette langsiktige tiltak allerede fra 2020, og samtidig skåne tilbudene til de som trenger kommunen mest. Det er fullt mulig å gjøre, om det finnes politisk vilje til å prioritere. Å skyve problemene foran oss enda et år, er det mest uansvarlige vi kan gjøre.

 

Sak i Avisa Nordland

Bodø Venstre sitt tallbudsjett for økonomiperioden 2020-2023 2020 2021 2022 2023 SUM2020-23
DRIFT
Sum tiltak Rådmannens tallbudsjett -32789 -64214 -151420 -193815 -442238
Sum endring V tiltak oppvekst og kultur -12900 -6330 36470 29470
Sum endring V tiltak helse og omsorg -6900 -3750 33500 37213
Sum endring V tiltak utbygging og eiendom -2078 -3528 -3528 -3188
Sum endring V tiltak teknisk 4400 3800 7300 10700
57 Ikke økning av 47 årsverk 2019->2020 (á kr 750′) -35250 -35250 -35250 -35250
Totalt -85517 -109272 -112928 -154870 -462587
58 Redusert Eiendomsskatt, beholde føringer om red fra 80->70% 32000 32000 32000 32000
59 Bruk av minimumsavdrag (121 mill. kr) 33517 77272
60 Bruk av premiefond (60 mill. kr) 20000
Totalt 0 0 -80928 -122870
Oppvekst og kultur
Driftsbudsjett tiltak Budsjett 2020 Budsjett 2021 Budsjett 2022 Budsjett 2023
1 Endret fremdriftsplan nye barnehager -500 -1 400
2 Husleie Storgata 27/29 -1 460 -1 460 -1 460
3 17. mai-komiteen -200 -200 -200 -200
4 Endret periodisering Europeisk kulturhovedstad, sum 20-22 er 4,5 mill -8 000
Sum nye behov -700 -3 060 -1 660 -9 660
5 Legge ned Bodø naturskole 750 1 700 1 700 1 700
6 Redusere samarbeidsavtaler om alternative læringsarenaer 100 100 100 100
7 Effektivisere valgfagstilbudet i ungdomsskolen 500 1 500 1 500 1 500
8 Den kulturelle skolesekken, reduksjon i tilbudet 100 100 100 100
9 Kommunalt tilskudd til 4H gården 250 250 250 250
10 Redusert tilskudd til Stormen kulturhus 0 5 000 5 000 6 000
11 Reduksjon i overføring til Spektrum KF 0 500 1 000 1 000
12 Reduksjon frie, søkbare tilskuddsmidler til kultur 1 300 1 300 1 300 1 300
13 Reduksjon frie, søkbare tilskuddsmidler til idrett 500 500 500 500
14 Reduserte faste tilskudd og driftsavtaler kultur 600 1 500 2 350 2 350
15 Redusere produksjonsmidler til aktivitet – Ung kultur 600 600 600 600
16 Redusert drift av egne busser (Amanda Buss) 300 650 650 650
17 Legge ned Bratten Scene 100 280 280 280
18 Redusert bokinnkjøp m.m. biblioteket 650 650 650 650
19 Ikke vinterbrøyte kunstgressbanene 250 250 250 250
20 Redusere driftstilskudd Bodø idrettsråd 150 150 150 150
21 Redusere islegging løkker vinterstid 200 200 200 200
22 Redusere snøproduksjon Bestemorenga skistadion 50 50 50 50
23 Redusere bistand Skarmoen alpinbakke 50 100 150 150
24 Ikke iverksette vedtatte tiltak, åpne barnehager 1 350 1 350 1 350 1 350
25 Endret periodisering effektivisering ufordelt -20 000 -20 000 20 000 20 000
Sum rammereduksjoner -12 200 -3 270 38 130 39 130
Sum tiltak -12 900 -6 330 36 470 29 470
Helse og omsorg
Driftsbudsjett tiltak Budsjett 2020 Budsjett 2021 Budsjett 2022 Budsjett 2023
26 Opprettelse av Kvalitet- og utviklingskontor -2 700 -2 700 -2 700 -2 700
Sum nye behov -2 700 -2 700 -2 700 -2 700
27 Rehabiliteringstjenesten – Reduksjon fysoterapitjenester 0 607 607 1 820
28 Oppfølgingstjenesten – Nedtrekk Villa Vekst 200 200 200 200
29 Helsekontoret – Avslutte støtte til ATV (Alternativ til vold) 0 2 500 2 500 2 500
30 NAV – Reduksjon ramme 1 000 1 250 2 500 5 000
31 Dagsenter – Reduksjon i tilbud 0 1 000 2 000 2 000
32 Røde Kors – Avvikle støtte (BUA) 0 600 600 600
33 NAV – Barnetrygd i beregningsgrunnlag for sosialhjelp 4 000 4 000 4 000 4 000
34 Kirkens bymisjon – Avvikle tilskudd matsentralen 0 617 617 617
35 Kirkens Bymisjon – Avvikle prosjekt Fri 0 6 000 6 000 6 000
36 Kirkens bymisjon – Avvikle støtte Ny giv, Jobb1, helsestasjonen og møtestedet 0 1 576 1 576 1 576
37 Oppfølgingstjenesten – Reduksjon 1 årsverk ruskonsulent 600 600 600 600
38 Endret periodisering effektivisering ufordelt -10 000 -20 000 15 000 15 000
Sum rammereduksjoner -4 200 -1 050 36 200 39 913
Sum tiltak -6 900 -3 750 33 500 37 213
Utbygging og eiendom
Driftsbudsjett tiltak Budsjett 2020 Budsjett 2021 Budsjett 2022 Budsjett 2023
39 Finansiering av ENØK-rådgiver -943 -943 -943 -943
40 Driftskonsekvens ved videre bruk og drift av tenkt fraflyttede bygg -1 135 -3 085 -3 085 -3 085
Sum nye behov -2 078 -4 028 -4 028 -4 028
41 Redusert bassengdrift når skolene er stengt 0 500 500 840
Sum rammereduksjoner 0 500 500 840
Sum tiltak -2 078 -3 528 -3 528 -3 188
Teknisk
Driftsbudsjett tiltak Budsjett 2020 Budsjett 2021 Budsjett 2022 Budsjett 2023
42 Miljøkonto for uforutsette miljøbehov -500
Sum nye behov -500 0 0 0
43 Avvikling av MS Helligvær 3 000 3 000 3 000 3 000
44 Utvidet parkeringsgebyr i kv.99 -500 -1 000 -1 000 -1 000
45 Redusert ambisjonsnivå for snøhåndtering/strøing 3 400 3 800 7 300 8 600
46 Avvikle sommerblomster 0 0 0 2 100
47 Vinterbelysning i sentrum* 0 0 0 0
48 Endret periodisering effektivisering ufordelt -1 000 -2 000 -2 000 -2 000
Sum rammereduksjoner 4 900 3 800 7 300 10 700
Sum tiltak 4 400 3 800 7 300 10 700
INVESTERING*
49 Lokaler Vågnes nødslakteri, beholde frys i Teamgården -750 0 0 0
50 Rehabilitering skolebygg – styrkes 5 000 6 000 6 000 8 000
51 Østbyen, utrednings-/planleggingsmidler 1 000 1 000 28 625 36 750
52 Alstad Barneskole, utrednings-/planleggingsmidler 1 000 1 000 28 625 36 750
53 Barnehage Tverlandet privat regi -36 000
54 Barnehage Vestbyen privat regi -16 500
55 Treningsparker – del 2 utsettes. Evaluere bruk del 1 -1 500 -3 000 -3 000 0
56 Rønvikfjellet ny vei/fortau – utsettes til vi har råd -65 000 -34 000
Sum tiltak -60 250 -81 500 60 250 81 500
* Rådmannen varsler gjennomgang av investeringer i egen sak i mars 2020. Øvrige korrigeringer gjøres da.
Kommentarer
1 Løses private regi
2 Ifølge øko.plan, flytter jan 2021
3 Med forbehold om anvendelse
4 Avvente totalbudsjett
5-9, 16, 24 Ikke redusere alternative læringsarenaer for barn og unge
10-15, 17-23 Ikke redusere kultur og idrett
25 Ikke skyve driftstilpasning ut i tid
26 Løses innenfor eksisterende ramme
27-37 Ikke kutte tjenester til de som trenger det mest
38 Ikke skyve driftstilpasning ut i tid
39 Løses innenfor eksisterende ramme
40 Skal avhendes
41 Ikke redusert drift
42 Løses innenfor eksisterende ramme
43 Ikke kutte tilbud i væran
44 Markedstilpasning. Innføre takster/ordninger som ikke sponser jobbkjøring
45 Tilrettelegge for gange og sykkelandel (25%)
46-47 Ikke kutte trivselstiltak
48 Ikke skyve driftstilpasning ut i tid
49 Beholde frys teamgården
50 Styrke rehabilitering skolebygg
51-52 Realisere prosjekt 2023, ramme må avklares
53-54 Løses privat regi
55 Evaluere bruk
56 Ny vei utsettes til vi har råd.
57 Ikke øke årsverk når vi skal ta rammene ned. Oppgaver løses med dagens antall årsverk
58 Eiendomsskatt reduseres ihht ny ramme. Lavere inntekter holder kostnader nede.
59 Reduksjon utsettelse avdrag. Tas i 2020 og 2021.
60 Reduksjon bruk av premiefond