Interpellasjon til fylkesrådsleder/fylkesrådet i Nordland

Foto: Venstre

Nedgang i folketall er dramatisk i Nord-Norge. Verst er det i Nordland som viser en nedgang på hele 937 innbyggere hittil i år. Trygve Slagsvold Vedum knytter nedgangen til sentralisering av statlige arbeidsplasser og interpellerer problemet med fraflytting rettet mot statsministeren.

Vedum har nok et poeng, men i mange distriktskommuner er de statlige arbeidsplasser forsvunnet for lengst. Jeg vil påstå at fraflyttingen og manglende bolyst vi i dag opplever, i større grad skyldes den manglende fylkeskommunale satsingen. Det er bl.a. nedbygging av tannklinikker, undervisnings- og samferdselstilbud som gir dager med angst og usikkerhet for framtiden.

Det raseriet vi opplever fra et samla Nordland, fra folk og næringsliv i distriktene, viser at en grense er nådd. Det er ikke lenger forståelse for nødvendigheten av disse nedleggingene. At det nå kommer fram Nordland fylkeskommune har den dyreste politiske organiseringen og den dyreste administrasjonen av sammenlignbare fylkeskommuner, står i sterk kontrast til den elendighetsbeskrivelsen som er blitt gitt hvert år under budsjettdebatten. Det er en tvetydighet og ansvarsfraskrivelse i kommunikasjon mot publikum. Man tror ikke lenger på begrunnelsene som er gitt, At fylkeskommunen mangler en helhetlig ledelse og fremstår som utydelig uten felles mål for sektorene, svekker også tiltroen til at den politiske ledelsen er i stand til å ivareta det samfunnsoppdraget de er gitt på en god måte.

Næringslivet reagerer og ser på nedskjæringene innenfor både samferdsel, tannhelse og utdanning som en direkte trussel mot næringen som trenger arbeidskraft og er avhengig av bosetting i distriktene. De ønsker andre grep fra fylkeskommunen enn de som til nå har vært gjort!!

Representanten Arne Ivar Mikalsen, Venstre, utfordret fylkesrådsleder i juni gjennom interpellasjon under tittelen «vi trenger flere folk».

I svaret som ble gitt, kan man ikke se de store tankene. Det ble nevnt at det kunne det vises til et tilflyttingsprosjekt fra 2013 og at lånet på en milliard til veg ville forbedre situasjonen for næringslivet. Fylkesrådsleder hevdet også at budsjettet for 2019 var «rett og slett et budsjett for å skape nordlendinger». Nå er året nesten omme, og budsjettets profetier har feilet fullstendig. Det er som kjent blitt færre nordlendinger, og det er få tegn til at det skapes flere nordlendinger, Svangerskapstiden er utløpt.

Bolyst og livskvalitet skapes under trygge forutsigbare forhold.

Ser fylkesrådsleder at de ulike endringer som fylkeskommunen gjør innenfor samferdsel og utdanning, kan skape angst og utrygghet, og føre til avfolking, utflytting, manglende bolyst og ingen tilflytting?

Er den politiske og administrative organisasjonen i Nordland i stand til å ivareta samfunnsoppdraget som er gitt fylkeskommunen? Hvis ja? På hvilken konkret måte skal dere forbedre situasjonen i fremtiden!

Hvilke konkrete politiske grep vil fylkesregjeringen ta for å snu denne befolkningsutviklingen?

May Valle (Nordland Venstre)