Venstre vil sette en stopper for “homoterapi”

Grunde Almeland er Venstres representant i familie- og kulturkomitéen på Stortinget., Foto: Liv Aarberg

I dag debatteres forbud mot såkalt «homoterapi» i Stortinget. Venstre er klare på at vi ønsker et forbud, og likestillingsminister Trine Skei Grande har bestilt en utredning med sikte på dette. Den skal se på hvordan praksisen forholder seg til norsk lov og menneskerettighetene.

– Et forbud mot «homoterapi» kan redde liv, sier Grunde Almeland, Venstres representant i familie- og kulturkomitéen på Stortinget, og leder av Frie Venstre.

Ikke terapi, men overgrep

Praksis som går under begrep som «homoterapi», «konversjonsterapi» eller «seksuell reorientering», kan defineres som behandling som søker å endre en persons seksuelle orientering eller kjønnsidentitet. Flere medier har avdekket slik praksis, blant annet i kristne miljøer. VGTV laget i høst en dokumentarserie som avslørte hvordan mennesker har blitt utsatt for fysiske og psykiske overgrep i forbindelse med slik «terapi».

Grunde Almeland

– Frihet til å være seg selv, og til å elske den man vil, er et helt grunnleggende prinsipp for Venstre. VG-dokumentaren illustrerte dessverre at disse frihetene ikke gjelder for alle i Norge. Den viste hvordan skeive i enkelte religiøse miljøer blir møtt med utestengelse fra fellesskapet og beskjed om at de kommer til å miste venner og familie, om de lever ut sin legning. For mange kan det da være enklere å ta imot et tilbud om «homoterapi», sier Almeland.

Venstre ønsker forbud

Almeland har jobbet for et forbud mot homoterapi i flere år, og fikk landsstyret i Venstre med på å til å gå inn for dette i 2017.

– «Homoterapi» er illiberalt, og det finnes ikke forskningsmessig belegg for å støtte en slik praksis. Jeg mener ikke at vi skal forby alt vi ikke liker, men her er det snakk om maktovergrep fra religiøse autoriteter eller «terapeuter» som utnytter mennesker i en svært sårbar situasjon. Siden ofrene ofte er i en veldig presset situasjon, er det vanskelig å vite hva som er frivillig og ikke. Det er særlig problematisk når det kommer til barn og unge, fortsetter Almeland.

Grunde Almeland

Skeive har dårligere psykisk helse

Almeland er bekymret for skeives psykiske helse, og mener konversjonsterapi er en av praksisene som bidrar til den dystre statistikken:

– “Homo” er fortsatt blant de vanligste skjellsordene i norske skolegårder, og skeive ungdommer er mer utsatt for mobbing, depresjon, angst, rusproblemer og selvmord enn andre ungdommer. Tallene er også nedslående for voksne skeive, sammenliknet med befolkningen for øvrig. Det er klart at vi ikke har gjort nok for at disse menneskene skal føle seg trygge, inkluderte og aksepterte i samfunnet, sier han.

Han viser også til at det er innført forbud mot homoterapi flere steder i verden:

– Malta, Irland og flere stater og provinser i USA og Canada har allerede innført forbud mot slik praksis, og EU har oppfordret medlemslandene til å gjøre det. Nå er det på tide at vi tetter hull i eget lovverk, og vurderer hva mer som eventuelt behøves. Mitt utgangspunkt er at vi trenger ytterligere lovgivning enn det vi har i dag.

Trenger flere tiltak

Almeland er likevel bekymret for om et lovforbud vil være nok.

– Antakelig er det en del av konversjonsterapien som praktiseres i dag, allerede forbudt, blant annet gjennom helsepersonelloven. Norsk psykologforening er helt tydelig på at slik praksis er skadelig. Men en del foregår under jorden, og vil nok fortsatt det, selv med et tydeligere forbud. Derfor trenger vi også å jobbe videre med holdningsskapende arbeid, avdekking og med hjelpetiltak for dem som blir utsatt for det, avslutter Almeland.