Vi tror på rusreformen

foto: Venstre

Vi i Haugesund Venstre er fornøyd med anbefalingene fra rusreformutvalget som vil gi en mer human ruspolitikk.

Den varslede rusreformen, som er en avkriminalisering, ikke legalisering, er i tråd med gjeldende anbefalinger fra samtlige 31 FN-byråer inkludert Verdens helseorganisasjon og FNs Narkotikakontor, Straffelovkommisjonen og ledende medisinsk fagtidsskrifter. Ny riksadvokat, Jørn Sigurd Maurud, går på nrk.no 21.12.19 langt i å støtte avkriminaliseringen av bruk og oppbevaring av mindre mengder narkotika. Han mener dagens politikk ikke har hatt ønsket effekt.

Avkriminalisering

Ifølge rusreformutvalget gir forskning lite empirisk støtte til en prognose om at avkriminalisering vil føre til nevneverdige endringer av narkotikabruken i befolkningen. Det er andre faktorer enn lovgivning og lovendringer som har stor betydning. Dette kan være om landet er et transittland for narkotika, globale trender, pris, hvilke reaksjoner som erstatter forbudet, levestandard, utdanningsnivå og sosiale medier. I Norge har f.eks. bruk av narkotika endret seg gjennom tidene, selv om bruk og besittelse har vært straffbart.

Portugal

I sitt mandat skulle rusreformutvalget særskilt vurdere erfaringer fra Portugal, som avkriminaliserte bruk og besittelse av narkotika i 2001. De som blir tatt for bruk eller besittelse må møte til en nemnd innen 72 timer. Nemnden består vanligvis av en jurist, lege, psykolog eller sosialarbeider. Målet er å avdekke den enkeltes bruk av rus, og sette inn tiltak for å endre bruken.

En portugisisk spørreundersøkelse fra 2017 viser at slike nemnder har en betydelig forebyggende funksjon, spesielt overfor unge brukere av cannabis som ikke har utviklet et rusproblem. Ifølge rusreformutvalget stemmer et slikt funn godt med Verdens helseorganisasjon og FNs kontor for narkotika og kriminalitets kunnskapsbaserte anbefaling om å bruke korte intervensjoner og motiverende intervju som et forebyggende tiltak overfor ungdom og voksne. I spørreundersøkelsen svarte de ansatte i nemndene at fraværet av straff ved første overtredelse, førte til at personene var mer mottagelig for råd og anbefalinger.

Stigmatisering

Reduksjon av stigmatisering av personer som bruker narkotika, var et viktig mål for reformen i Portugal. Ifølge rusreformutvalget trekkes dette frem av flere som en viktig konsekvens av reformen. Straff innebærer i seg selv en moralsk fordømmelse som i større eller mindre grad vil virke stigmatiserende, og kan gjøre det vanskeligere å integrere personen i samfunnet.

Bruk av narkotika er helseskadelig og noe som bør forebygges, men den enkelte bruker bør ikke stemples av det offentlige som en kriminell lovbryter. Vi vil avkriminalisere bruk og besittelse av narkotika og styrke det forebyggende befolkningsrettede arbeidet. Slik får vi en mer human ruspolitikk, men fokus på hjelp, ikke straff.

May Britt Vihovde og Bjørn Gunnar Husby, Haugesund Venstre