Øksnes Venstre vil ha fornyet behandling av vedtaket om at elever fra Romset og omegn skal flyttes fra Holmstad til Myre

Kavåsen/Romset, 1881

Øksnes Venstre vil gå i bresjen for å rette opp i den uretten kommunestyret har begått i denne saken ved å flytte Romset elevene fra Holmstad skole til Myre.

I forbindelse med mottakelse av sendenemnd fra Kavåsen Velforening i tirsdagens kommunestyremøte, bes Ordføreren om å sette på dagsorden fornyet behandling av vedtaket om at elever fra Romset og omegn skal flyttes fra Holmstad til Myre.

Prinsippet om at barnets beste er et grunnleggende hensyn ved alle handlinger som berører barn, jfr. Grunnlovens § 104. «Born har rett til å bli høyrde i spørsmål som gjelder dei sjølve, og det skal leggjast vekt på meininga deira i samsvar med alderen og utviklingssteget. Ved handlingar og i avgjerder som vedkjem born, skal kva som er best for barnet, vere eit grunnleggjande omsyn.»

Det er også slik at Grunnskoleelevene har rett til å gå på den skolen som ligger nærmest eller ved den skolen i nærmiljøet som de sokner til, og kommuner kan avtale at et område i en kommune skal sokne til en skole i nabokommunen. Det kan skje ved at Kommunene opprette en samarbeidsavtale som kommunestyret vedtar. Dette er hjemlet i opplæringsloven, og Øksnes Venstre vil at denne avtalen skal fornyes.

Kavåsen velforening har kommet med gode begrunnelser som langt på vei samsvarer med det som opplæringsloven bestemmelser er ment å ivareta:

• Når ungdomsskoleelevene må tas ut av den skolen de er på nå, bør de få gå de siste årene på Sortland sammen med sine klassekamerater fra Holmstad. Det er ikke bra at de tas ut av det miljøet de er i og flyttes til Myre.
  • Det er ingen foreldre som blir å kjøre fra Kavåsen til Myre for at barna skal få delta i aktiviteter etter skoletid.
  • Veien er for lang til at de som har full jobb vil kjøre dit på kveldstid, levere barna for så å kjøre hjem og hente dem etter endt aktivitet.
  • Det sier seg selv at det ikke er til barnas beste at de blir utelukket ifra aktivitet med jevnaldrende skolekamerater etter skoletid fordi veien er for lang.
  • Det er heller ikke sannsynlig at de får like mye besøk etter skolen som de har i dag, med den nærheten de har til Holmstad og Sortland.

Det har gjentatte ganger vært framhevet i kommunestyret at struktursaker ikke må komme opp i forbindelse med budsjettbehandlingen uten særskilt forutgående behandling i egen sak. Denne ryggmargrefleksen ble ikke utløst hos noen i kommunestyret når vi behandlet budsjettet, meg inklusive.

Jeg tar det inn over meg og beklager dette, og jeg håper at kommunestyret for øvrig kan være med på rette opp i denne uretten.

Forslag til vedtak:

• Vedtaket i K-sak 143/19 om at elever fra Romset og omegn skal flyttes fra Holmstad til Myre tas opp til fornyet behandling i kommunestyremøte den 24 mars.
  • Grunnlovsbestemmelsen § 104 følges opp i den videre saksbehandlingen. Det som er til barnets beste skal tillegges betydelig vekt.