Lillian Låve Selvik vinner Nordland Venstres miljøpris

Vinner Lillian Låve Selvik sammen med fungerende ordfører i Steigen Wibeke Aasjord Juul, kunnskapminister Trine Skei Grande, og leder i Nordland Venstre Anja Johansen. , Foto: Ida Gudding Johnsen

Lillian Låve Selvik vinner Nordland Venstres miljøpris

På årsmøtet i Nordland Venstre 21.02.20 mottok Lillian Låve Selvik Nordland Venstres miljøpris, delt ut av kunnskapminister Trine Skei Grande. Lillian har gjennom mange år vært en samfunnsengasjert Steigværing, og har ved flere anledninger brukt kunst og kreativitet for å sette fokus på en sak hun brenner for.

Hun har vært en av deltakerne i prosjektet «Liv i Fjøsan» og har ved hjelp av blant annet arkitekt Sami Rintala restaurert en gammel fjøs på Skjelstad i Steigen, med høy grad av gjenbruk – og skapt Skjelstad Kunst og Kulturgård. I Låven holdes arrangementer og tas gjester i mot med kortreist mat, dekketøy og interiør fra den lokale gjenbruksbutikken – og en hjemmelaget, økologisk, offline opplevelse.

I 2019 var Lillian initiativtaker til strandryddeaksjonen «Plastfri Sørsi», hvor hun fikk skolen , barnehagen og lokalbefolkningen til å adoptere hver sin strand på vakre Sørsia, med løfte om å holde den plastfri gjennom sommeren. Barna i bygda laget strandvoktere – og aksjonen klarte å få Iris og almenheten sin oppmerksomhet – slik at Kick off for årets nasjonale strandryddeaksjon ble lagt til Steigen og «Plastfri sørsi». I konkurranse med 15000 fikk hun også TV2 til å ta turen til Sørsia for å bidra til plastplukking. Charter-Svein måtte danse i et hula – hula kostyme laget av plastsøppel, til underholdning for store og små.

Kreativitet, moro og stort engasjement på tvers av aldersgrupper er en særdeles god måte å sette fokus på en enorm miljøutfordring på. Lillian har med sin måte å angripe problemet på, lykkes med å skape ny entusiasme omkring strandrydding lokalt. Nordland Venstre er stolt av å kunne tildele Lillian årets miljøpris.