En god legevakt for alle

Debatten om legevakttjenesten i Lillestrøm kommune handler mye om filialen på Sørumsand. Venstre er opptatt av å bygge en god legevakt for alle innbyggerne i Lillestrøm kommune.

Legekoffert - grafisk ikon For at vi skal lykkes med det, er det tre grunnleggende forutsetninger som må være på plass: god og bred faglig kompetanse, tilstrekkelig bemanning, og evne til å rykke ut raskt når det trengs. Dette er avgjørende for at legevakten skal lykkes med sin viktigste oppgave: nemlig å gi deg akutt legehjelp når du trenger det.

Samtidig skal legevakten fungere i et godt samspill med fastleger, andre kommunale helsetjenester og spesialisthelsetjenesten. Det må også ligge til grunn for måten vi organiserer legevakten på.

For mange ligger det en trygghet i å ha kort reiseavstand til et fysisk legevaktkontor. Men ofte vil en telefon være nok for å få svar på det man lurer på, og selv når man trenger hjelp fra legevakten, er de fleste tilfellene likevel ikke mer alvorlig enn at reisetid ikke er en kritisk faktor. Om det tar 10 eller 20 minutter å komme seg til legevakten, er ikke avgjørende. Det viktigste er at man får den hjelpen man trenger, av kompetente fagpersoner.

Men det er ikke alle som har mulighet til å komme seg til legevakten på egen hånd. Noen ganger må hjelpen komme der du er. Og noen ganger, når uhellet virkelig er ute, er responstid helt avgjørende. Og det er nettopp for disse tilfellene at Nedre Romerike legevakt i 2017 anskaffet en legevaktbil. Den har alt av nødvendig utstyr, er bemannet med både lege og sykepleier, og fungerer som en fullverdig mobil legevaktfilial.

Utfordringen er imidlertid at vi har bare én slik legevaktbil, og at den til enhver tid bare kan være tilstede på ett sted om gangen: Når den rykker ut, svekkes beredskapen ellers i kommunen.

Derfor er den største utfordringen for legevakttjenesten i Lillestrøm kommune, ikke knyttet til den stedlige legevaktfilialen på Sørumsand: Den største utfordringen er at vi trenger en ny fullbemannet legevaktbil – en mobil legevaktfilial – som kan rykke ut der hvor hjelpen trengs, når hjelpen trengs. Av hensyn til responstid, er behovet spesielt stort på østsiden av Glomma. Derfor bør en ny fullbemannet legevaktbil være stasjonert på eller i nærheten av Sørumsand. En slik legevaktbil vil supplere både ambulansetjenesten og den legevaktbilen som allerede finnes, og vil bidra til en stor styrking av akuttberedskapen i hele kommunen.

Slik kan vi, ved å bruke ressursene våre på en bedre måte, skape en bedre legevakttjeneste for alle innbyggerne i Lillestrøm kommune. I stedet for en stedlig legevaktfilial i Sørumsand sentrum, kan vi få en mobil legevaktfilial som kan være akkurat der hvor hjelpen trengs.

For de aller fleste tilfellene, er avstanden til Lillestrøm by kort, og der har vi mulighet til å bygge videre på en toppmoderne og velutstyrt legevakt med god kompetanse og stor faglig bredde. Og når behovet er akutt, er det tross alt bedre at hjelpen kommer til deg enn at du må komme til hjelpen.

Boye Bjerkholt
Gruppeleder, Lillestrøm Venstre