Bevar tårnhuset

Tårnhuset i Sørhauggata 177, Foto: Haugesund Venstre

Haugesund Venstre vil ikke rive tårnhuset i Sørhauggata. Bygninger er viktige bærere av vår historiske hukommelse, identitet og av verdi for byen vår.

Gjennom Haugesund kultureiendom er det Haugesund kommune som eier bygget. Tårnhuset må restaureres der det står, eller flyttes til en annen egnet tomt. Vi bør finne rom til bruke av huset, f.eks til å fremme kunst- og kulturmiljøet i Haugesund. Slik utvikler vi en urban by.

Dessverre risikerer vi at flere bygninger av arkitekt David Sandved blir revet i Haugesund. Steinerskolen vil rive sitt skolebygg og rutebilstasjonen på Flotmyr skal rives, og muligens vil Haraldshallen og Haraldsvang skole lide samme skjebne. Vi vil at kommunen tar ansvar for å bevare på vår felles historie. Da kan vi ikke bare rive.

Vi i Haugesund Venstre vil kjempe for å bevare tårnhuset i Sørhauggata fordi det har kulturhistorisk verdi og bidrar til å forme vårt bymiljø.