En stor takk til Trine

Foto: Liv Aarberg

Haugesund Venstre vil uttrykke en stor takk til Trine Skei Grande for en fenomenal innsats for Venstre.

Trine overtok ledervervet etter at Venstre gjorde et dårlig stortingsvalg i 2009. Partiet havnet atter en gang under sperregrensen, og vi fikk inn 2 stortingsrepresentanter. Under hennes ledelse klart partiet å sikre valgresultater over sperregrensen ved valget både i 2013 og 2017. Og vi har hatt en stortingsgruppe med flere enn to representanter.

Regjeringsparti

Venstre ble under hennes ledelse et regjeringsparti og partiet fikk betydelige gjennomslag for økt satsing på skolen som gir barn mulighet til å velge sin egen framtid, at vi skal ta vare på naturen og gjøre den enklere og mer lønnsomt å leve miljøvennlig, at det skal bli lettere å skape arbeidsplasser der du bor, og at det er blitt satt inn mange nye tiltak for å forhindre og forebygge barnefattigdom.

Trine har som Kulturminister vist at et sterkt fritt og autonomt kulturliv er viktig for ytringsfriheten og et levende demokrati. Og med Trine som kunnskapsminister, som fra dag en reiste rundt i landet for å høre hva elevene tenkte om egen skolehverdag, ja da visst vi at fokus fremover ville være å sørge for at alle barn får den beste undervisning vi kan gi, rett og slett fordi utdanning er det viktigste tiltaket for å utjevne sosiale, økonomiske og helsemessige forskjeller mellom folk.

Vi kommer til å savne henne, savne det brennende engasjementet, historiekunnskap og hennes oppriktige engasjement for at alle skal ha samme mulighet, uansett bakgrunn.