Kjære alle sammen, Det er alarm!

Carl-Erik Grimstad
Carl-Erik Grimstad, stortingsrepresentant for Venstre (Foto: Venstre)

“Kjære alle sammen Det er alarm!” – Slik lød innledningen på et fast innslag i et (mye savnet) satireprogram i NRK P2.

(Innlegg av Carl-Erik Grimstad)

Men i disse dager dreier det seg hverken om satire eller humor. Koronaviruset har spredt seg raskere i Norge enn de fleste av oss trodde – først og fremst takket være en utstrakt reisevirksomhet i vinterferien til de områder av Europa som er først rammet av smitten.

De siste dagene på Stortinget er det stort sett bare Venstres lederskap som har nådd opp av samtaleemner selv om flere viktige saker er blitt debattert og avgjort. Etter å ha fulgt arbeidet i Helse- og Omsorgsdepartementet, direktoratet og FHI nærmere enn de fleste av dere, har jeg behov for å uttrykke tillit til måten våre helsemyndigheter har håndtert situasjonen på. Det er i slike situasjoner at lederskap blir satt på prøve og jeg synes regjeringen så langt har taklet krisen på en god måte. Enkelte helsefolk har hatt behov for å uttrykke seg kritisk, men i mange tilfeller har kritikken kommet på et tidspunkt når nye tiltak og nye fakta allerede er kommet på bordet. I slike tider må behovet for å avveie radikale grep mot behov for å spre panikk veie tungt.

I vår politiske kultur har vi tradisjon for å flokke oss rundt våre ledere i krisetider. Dugnadsånd, samarbeid og fellesskap vinner over krangel om detaljer, hva var det jeg sa-kommentarer, og partipolitiske markeringer. Stort sett har dette også skjedd i dette tilfellet. De tilløpene vi har sett til å slå politisk mynt på situasjonen, er blitt avvist på en tillitsvekkende måte. Slik håper jeg også våre folkevalgte utenfor Storting og regjering også vil oppføre seg. Tiden for den etterpåklokskap som er nødvendig, vil tidsnok komme. Nå gjelder det først og fremst om å spare liv, sikre den best mulige kapasiteten i helsevesenet og fremfor alt å hindre smittespredning.

Vi er heldige, tross alt. Norge har penger på bok og i slike tider står det ikke om hverken handlingsregler eller avkastning i pensjonsfondet. Stortinget er til enhver tid samlet og sammensatt til å gjøre de nødvendige disposisjonene i så måte.

Det går lenge mellom hver gang våre evner som parti og samfunnsengasjerte mennesker blir satt på prøve på en slik måte som i disse dager. Ja, jeg sikter også til Trines avgang som partileder og tiden som nå følger. Aldri før har jeg i alle fall følt en så sterk trang til å mane til fornuft, saklighet og oppbyggelig dialog enn nå. Jeg gjør det som helsepolitisk talsperson, men også som stortingsrepresentant med det lederansvaret som følger av det. Vi vet alle at om et års tid vil den politiske situasjonen og det forestående valget kreve at vi snakker åpent og ærlig sammen, at vi har bak oss en prosess som samler oss og gjør oss til den mest slagkraftige politiske organisasjonen i partiets historie. Den prosessen vi skal ha frem mot landsmøtet, når det måtte avvikles, vil helt sikkert dreie seg om kamp mellom fløyer, men vi må huske at den dagen valget er tatt, må vi legge lederdebatten bak oss. Noen vil føle at de har tapt, andre vil føle at de har vunnet, men begge parter vil til syvende og sist ha mistet mye dersom vi ikke fortsetter som et forenet Venstre.

Jeg er trygg på at vi går lysere tider i møte. Et dikt er på sin plass:

Jeg velger meg april

I den det gamle faller,
i den det ny får feste;
det volder litt rabalder,-
dog fred er ei det beste,
men at man noe vil.

Jeg velger meg april,