Folkestyre i krisetid

Lokallagsleder Ole Andreas Sørli-Sidselssønn, mener det er viktig å verne om de demokratiske prosessene, selv om det i krisetid kan være fristende å delegere dette bort fra kommunestyret av "praktisk hensyn", Foto: Johan Malvik

22. mars var Ole Andreas i Raumnes og advarte mot å ta forhastede delegeringsbeslutninger under koronapandemien.

Rundt om i kongeriket delegeres myndighet fra kommunestyrer og utvalg til formannskap, ordførere og kommunedirektører. Ofte gjøres dette uten (lovfesta) demokratisk behandling i de folkevalgte organa som makta delegeres fra. Nes må ikke å gå i samme fella!

Tirsdag er det invitert til ekstraordinært formannskapsmøte for å se på hvordan politiske vedtak skal fattes under korona-pandemien. Dette er utvidet med gruppelederne fra partier som vanligvis ikke er representert i dette mektige utvalget. Det er et sunnhetstegn for det representative demokratiet i Nes.

Våre fremste folkevalgte må huske på og verne om det faktum at kun kommunestyret har rett til å frasi seg myndighet som det ikke allerede har delegert bort.

Formannskapet, dog utvidet, har ikke anledning til å delegere myndighet til seg sjøl, samme hvor praktisk det måtte tenkes å være.

Formannskapet er fra før tildelt makt for å sluttbehandle krise- og hastesaker – altså saker der mangel på tid er den avgjørende faktoren. Alle andre saker av en mer langsiktig og/eller prinsipiell karakter, slik som planer, vedtekter, investeringer, byggeprosjekt og liknende, skal og bør behandles av relevante råd, utvalg og kommunestyret. Eller utsettes.

I hvert fall så må faktisk kommunestyret «møtes» minst én gang for å delegere myndighet – i enkeltsaker, mener nå jeg – til formannskap og gjerne hovedutvalg. Disse har som regel godt under 20 deltakere, pressen inkludert. Ved manglende filming/strømming, så må media få overvære politisk behandling. Det er ille nok at E16-møtet torsdag blei holdt «for lukkede dører».

Det er sagt at det vil vanskelig la seg gjøre å avholde nettbaserte kommunestyremøter, fordi 35 representanter er så veldig mange. Når lærere verden over får til liknende daglig, da er det merkverdig hvordan dette blir for vanskelig for politisk ledelse i Nes.

Det er i «korona-forskriften» av 13. mars gitt utvidet mulighet til å gjennomføre lokalpolitiske møter uten at representantene ser hverandre. Dette betyr at som en nødløsning kan demokratisk behandling gjøres via e-post, hvis andre digitale løsninger svikter.

Så behovet for å utstede fullmakter er faktisk begrensa, trass krisetider.

Uansett, det utvida formannskapet har en avgjørende oppgave foran seg, på vegne av oss alle. Og det er svært viktig at følgende prinsipper blir ivaretatt:

1. Åpenhet. Allmenheten må få tilgang til så mye av politisk behandling som mulig.
  2. Folkevalgte må kunne fremme forslag, få dette debattert, stemt over og protokollført.
  3. Innkalling med saksliste og -dokumenter må foreligge i god nok tid.