Kunnskapsløst om ulv

Foto: Gorm Kallestad / SCANPIX

At kommunen sender inn spørsmål til Miljødepartementet om ulv kan være nokså klokt. Rovdyrdebatten har så absolutt behov for økt faktagrunnlag, slik at den ikke kun baseres på sterke og ofte irrasjonelle følelser – hos begge sider i debatten.

I Senterpartiets interpellasjon av 04.02.2020 er spørsmålet om refusjonsordning absolutt på sin plass. Ulvejegere er tross alt på oppdrag for staten. Her kunne man vært enda tydeligere og anmodet om raskere behandling fra departementets side, av respekt for folk som utfører det offentliges oppgaver på bakken, særlig rundt nasjonale høytider.

Allikevel, at kommunestyret vedtar å sende inn spørsmål som har offentlig tilgjengelige svar vil ikke bidra til at Nes som lokalsamfunn blir tatt seriøst på dette saksområdet høyere opp i systemet.

Hele poenget med ulvesona er å gi ulven et begrenset område som skal sikre økt vern for en i Norge utrydningstruet art. Hvis ikke ulvesona skal ha noen reell betydning for å sikre en bærekraftig og sunn stamme, kan den like gjerne oppheves.

Norge har internasjonale forpliktelser så vel som nasjonale lover å forholde seg til, heriblant Bernkonvensjonen og naturmangfoldloven. Terskelen for å utrydde ulv i ulvesona uten tungtveiende grunner er lovstridig. Ulv i Mangen-reviret volder rett og slett for liten skade til å kunne «tas ut».

For øvrig er 32 ulv – 1 av 3 – vedtatt skutt denne sesongen, i tråd med Stortingets bestandsmål.

Miljødepartementet lytter til rovviltnemndene når deres vedtak ikke er lovstridige, og departementet går imot rovviltnemndene når deres forslag bryter med norsk lov.

At dyr endrer adferd når dens naturlige habitat og levemåte begrenses såpass som med dagens forvaltning, er helt naturlig. Særlig ungdyr på utkikk etter nytt revir kan bevege seg nær menneskelig bebyggelse, ifølge forskning.no.

At ulv kan ha likhetstrekk med hund er i tråd med individuell variasjon innafor arten. Pelsfargen på skandinavisk ulv er som regel grå eller grågul på vinteren, og skifter mot mer grågult og rødbrunt om sommeren. Dette ifølge Artsdatabanken til Norsk institutt for naturforskning.

Lokallagsleder Ole Andreas Sørli-Sidselssønn, er kritisk til tilsynelatende manglende kunnskaper om ulv i kommunestyret