Regjeringsplattformen må reforhandles uten FrP

Foto: Venstre

22. januar skriver Nes Venstre-leder i Raumnes om veien videre uten FrP i regjering.

Venstre gikk i 2017 til valg på ei regjering bestående av Venstre, KrF og Høyre. Med Fremskrittspartiets uttreden mandag 20. januar fikk Venstre endelig valgløftet oppfylt. Ei mindretallsregjering riktignok, men ei ikke-sosialistisk regjering med tyngden i sentrum. Eller?

Poenget med ei sentrumsregjering er å kunne forhandle til både høyre og venstre på Stortinget. Regjeringa kan få flertall med AP aleine, eller med SP og SV, hvis FrP viser seg å bli for ekstreme. Plass til blokkuavhengige MDG har vi også. Solberg sitter trygt, all den tid venstresida ikke har flertall.

Å fristille oss fra FrP, som frivillig velger å trekke seg ut av flertallssamarbeidet, bør være en prioritet for Venstre i regjering i tida framover. Derfor må Grande & Co kreve at regjeringsplattformen reforhandles. De må få på plass et styringsdokument som er ubesudla av norsk ytre Høyres innflytelse.

Ei regjeringserklæring som representerer god, norsk sentrumspolitikk. Som utjevner forskjeller og tar vare på dem som trenger det mest, av både folk og dyr. Som sikrer næringslivet gode rammer og arbeidstakere rettferdige vilkår. Og som drar Norge i en langt mer klima- og miljømessig bærekraftig retning.

Hvis ikke er det bare å ta våre 4,4 prosent og gå i opposisjon.

Lokallagsleder Ole Andreas Sørli-Sidselssønn, mener Venstre må vaske bort så mye av FrP-flekkene som mulig.