Usaklig forslag om eiendomsskatt

Leder i Nes Venstre og stortingskandidat i hele Viken, Ole Andreas Sørli-Sidselssønn, er kritisk til nærskoleprinsippet og å frata elever friheten til å velge skole sjøl. , Foto: Kjersti Enger Dybendal

Leserinnlegg av Ole Andreas Sørli-Sidselssønn, 2. april 2020:

FrP-toppene i Nes var siste helga i mars 2020 ute i media og ytret atter en gang tanken om å fjerne den kommunale eiendomsskatten, denne gang som et konkret koronatiltak som formannskapet kan vedta. Seriøs debatt om økonomiske lettelser for folk og næringsliv ønskes velkommen, men gjennomføringa av tiltak må være lovlig og demokratisk.

Det som bekymrer meg mest med FrP sitt forslag er at det framstår som at formannskapets 11 medlemmer har myndighet til å vedta kutt i eiendomsskatten, med hjemmel i «hasteparagrafen» i delegeringsreglementet. Det har de ikke.

I kommunelovas underkapittel om økonomiforvaltning, paragraf 14-2 og 14-5, står det at kommunestyret selv skal vedta saker som omhandler budsjett og finans o.l. «Kommunestyret selv» er ensbetydende med delegeringsforbud.

For at FrPs utspill skal forstås som noe annet enn forsøk på mediedekning, så må de også sikre troverdig inndekning. Eiendomsskatten utgjør tross alt 36,5 millioner av kommunens driftsinntekter, og FrP har ikke sagt hvor de har tenkt å hente penger fra eller hva som må kuttes.