Foreslår to millioner i krisepakke til lokalmat og bryggerier i Trøndelag

– Lokalmatprodusentene og bryggeriene har imponert med stor kreativitet og pågangsmot i denne svært utfordrende tida. Nå må vi politikere følge opp for å sikre at Trøndelag fremdeles har de fantastiske produsentene våre på andre sida av koronakrisa, sier gruppeleder Tove Eivindsen i Venstres fylkestingsgruppe.

– Selv om produsentene raskt har etablert nye utleveringsmetoder, hjemkjøring til kunder, nettbutikker og andre tiltak, så er det ikke til å unngå at mange varer må kastes på grunn av ekstremt stor nedgang i leveransene til de store kundene i reiselivet. Nesten alle de store kundene forsvant over natta. Det er blant annet snakk om ferskvarer som har en forbruksdato. Her skiller mat- og drikkevarer seg fra mange andre produkter, og det er derfor Venstre foreslår en målretta krisepakke, fortsetter Eivindsen.

– Vi i Trøndelag Venstre er stolte over at Trøndelag har lykkes i målet om å bli landets beste matregion. Nå er målet å bli best i Nord-Europa. Da må vi sikre at produsentene som er grunnlaget for hele denne ambisjonen overlever koronakrisen. Derfor ønsker vi i Venstre og budsjettpartnerne våre å styrke de statlige tiltakspakkene med to millioner kroner ekstra fra fylkeskommunens overskudd fra i fjor, slår Tove Eivindsen fast.

Trøndelag fylkeskommune hadde et mindreforbruk på over 118 millioner kroner etter 2018. Venstre, Høyre, Frp og Pensjonistpartiet har et felles forslag på hvordan disse midlene skal settes ut i aktivitet:

Det regnskapsmessige mindreforbruket fra 2019, på 118 424 541,44 kroner disponeres slik:

• 50 millioner avsettes ekstra vegvedlikehold
  • 30 millioner anses disponert i sak 139/20 – Tiltakspakke bygninger Covid-19 – i Fylkesutvalget
  • 6 millioner avsettes til ekstraordinære bevilgninger innen kultur / reiseliv / lokalmat:
    • 1 million bevilges til Trøndelag Reiseliv as for markedsføring av Trøndelag
    • 1 million til «nødfond» som støtte til frivillighet, kultur- eller folkehelsetiltak i Trøndelag, som pga. kronakrisen lider tap og har utfordringer med drift dette året. Sum innvilges etter enkel søknad, og fondet prioriterer midler til aktører som ikke mottar støtte fra Trøndelag fylkeskommune, og dermed kanskje «faller mellom to stoler».
    • 0,5 million. Digital satsning på kulturarrangement
    • 0,5 million. Veteranhuset Midt-Norge. Bidrag til etablering av et veteranhus i Trondheim
    • 1 million til folkehelse – Opprette «Hodebra ombud» for unge i Trøndelag
    • 2 millioner til tiltakspakke for trønderske produsenter av lokalmat og bryggerier
  • 32,42 millioner avsettes disposisjonsfond frie ubundne midler

Partiene understreker en vilje til økte investeringer og økt støtte i løpet av året som følge av Covid 19-pandemien, og ber Fylkestinget gi rådmannen fullmakt til økt låneopptak med inntil 250 millioner kroner i 2020. Midlene er tenkt til fylkesvei, og disponeres i samsvar med intensjonene i Fornyingsprogram 1.0 & 2.0 . og som evt egenandel i statlige tilskuddspakker. Tiltak forankres politisk.

Regnskapet for Trøndelag fylkeskommune og forslag til disponering av mindreforbruket skal behandles av fylkestinget 22.-23. april 2020.

Kontaktinfo:

Tove Eivindsen, gruppeleder: 97113297 [email protected]