Interpellasjon: reduser politikergodtgjøringa

Venstre, MDG, Sv og Rødt går sammen og krever frys og reduksjon i politikergodtgjøringene i solidaritet med alle dem som er økonomisk berørt av smitteernbestemmelsene ifm. koronaviruset, Foto: cromaconceptovisual from Pixabay

Lokallagsleder og 1.vara til kommunestyret, Ole Andreas, fikk partiene MDG, SV og Rødt med på laget og fremmet 19. mai 2020 følgende interpellasjon:

Interpellasjon om redusert godtgjøring for politikere i koronadugnaden

Koronapandemien, med tilhørende smittevernstiltak koster samfunnet dyrt. Næringslivet har mistet omsetning, nesbuer blitt arbeidsledige, barn og unge har blitt holdt unna venner, besteforeldre og en normal skolehverdag. Helsearbeidere, renholdere, yrkessjåfører, butikkansatte, ansatte i barnehager og skoler m.fl., utsetter seg for smittefare og mulig sjukdom for at andre skal ha det så bra og normalt som mulig. Nes kommune taper skatteinntekter og andre driftsinntekter, og har økte kostnader ved beredskap og økt aktivitet i førstelinjeresponsen mot viruset og covid-19.

Det snakkes om at alle må bidra i dugnaden, vi må holde sammen og vi må holde ut. Samfunnet har gledelig nok begynt å åpne seg, allikevel er det fare for nye smittetopper og nye runder med ulike former for nedstengning og avvik fra den hverdagen vi alle savner. Kostnadene vil trolig vedvare.

Helse er sjølsagt førsteprioritet, men økonomi er den andre. Og nettopp her kan politikerne bidra. Der bedrifter mister omsetning og arbeidsfolk taper inntekt, bør politikere redusere sin godtgjøring. Ikke fordi man gjør en dårlig jobb eller ikke fortjener den økonomiske påskjønnelsen for sine verv, sitt engasjement og tidsbruk, men fordi man kan, og fordi man bør når landet er i krise. Vi politikere skal bidra i dugnaden.

Det er ikke snakk om all verden, det redder ikke situasjonen på noen måte, men absolutt alle monner drar, som vi har sett med nasjonale krisepakker som langt ifra dekker for alle ekstrautgifter.

Følgende forslag fremmes herved vedtatt:

1. Politiker-godtgjøring i Nes kommune fryses oppad til nivå for stortingsrepresentanter av 1. mai 2019.
  2. Godtgjøring for alle politiske verv og møter i Nes kommune reduseres med 20% for perioden mai 2020 – mai 2021.

Begge punkter falt med 8 (V, MDG, SV/R og FrP) mot 27 (AP, SP, KrF, H, TSL).