Tydelige prioriteringer når budsjettet skal i balanse

I dag behandlet formannskapet inndekningssaken for å få Lillestrøm kommunes budsjett i balanse for 2020. Venstre fremmet sammen med Høyre et alternativt forslag der hovedgrepene var å skjerme forebyggende tiltak og tidlig innsats blant barn og unge, og sikre verdighet i eldreomsorgen.

Boye Bjerkholt Bakgrunnen for inndekningssaken er den krevende økonomiske situasjonen som kommunen befinner seg i, og som i hovedsak skyldes at det ikke ble gjort tilstrekkelige grep i budsjettarbeidet i fjor høst for å sikre en bærekraftig økonomi. Venstre har som utgangspunkt at det fortsatt er store gevinster å hente på å gjøre omstruktureringer som henter ut stordriftsfordeler som følge av kommunesammenslåingen.

– Samtidig har det vært viktig å skjerme tiltak som åpen barnehage, språkpedagoger i barnehager og oppsøkende uteteam. Dette er tiltak som bidrar til å sikre barn en god start i livet og som bidrar til å følge opp ungdom og tar tak i problemer før de vokser seg større. Å kutte i disse tiltakene, vil kunne spare noen kroner her og nå, men vil sannsynligvis medføre mye større menneskelige og økonomiske kostnader på et senere tidspunkt, sier Venstres gruppeleder Boye Bjerkholt.

I tillegg har Venstre vært opptatt av å sikre at billettprisene på Nebbursvollen ikke dobles, slik kommunedirektøren har foreslått, og at innsparinger innen eldreomsorgen ikke skal gå ut over verdigheten i eldreomsorgen.

– Vi har foreslått å beholde post 3 på Skedsmotun fordi det er et svært viktig tilbud for en veldig sårbar pasientgruppe. Og i tillegg mener vi det blir feil å saldere budsjettet ved å flytte rundt på eldre sykehjemsbeboere som i dag bor på et ekstern sykehjem. De bør få bo der de bor til det er slutt, sier Bjerkholt.

Forslaget fra Venstre og Høyre i sin helhet lyder som følger:

For å unngå budsjettoverskridelser i 2020 vedtas tiltakene i kapittel 3.1 med følgende endringer:

Tiltak 18 – beholde Åpen barnehage på Sørumsand kr 32.000
Tiltak 19 – beholde stillingsressurser som språkpedagoger i barnehager kr 583.000
Tiltak 29 – beholde stillingsressurser i Oppsøkende team kr 417.000
Tiltak 36 – beholde 2 sykehjemsbeboere på eksternt sykehjem kr 400.000
Tiltak 44 – beholde driften på post 3 Skedsmotun (9 plasser) kr 538.000
Tiltak 56 – ingen økning av billettpriser på Nebbursvollen bad kr 300.000
Tiltak 82 – ingen økning i gebyret for delesaker kr 150.000
Tiltak 93 – anslag manglende inndekning korona justeres til kr 27.580.000

Verbalforslag:

1. Vedtak i sak 15/20 om legevakttjenesten oppheves.
Det skal ikke være oppmøtelegevakt på Sørumsand. Lillestrøm kommune opprettholder dagens oppmøtebase og legevaktbil i Helsebygg Lillestrøm og etablerer en ny heldøgns legevaktbil med base på Sørumsand som erstatning for oppmøtebase i dette området.

2. Kommunedirektøren bes vurdere nærmere tiltak for effektivisering og reduksjoner av kostnader i sentraladministrasjonen. Det skal her vurderes om enkelte prosjekter kan utsettes til senere år, eventuelt om det er noe som bør utgå.

3. Kommunedirektøren bes gjennomgå organisasjonsstruktur og ledelsesnivå med vurdering om mulige endringer.

4. Kommunedirektøren bes gjennomgå kommunens eiendommer og vurdere eiendomsforvaltningen med tanke på å sikre en rasjonell og kostnadseffektiv struktur. Det skal vurderes hvilke eiendommer som kan avhendes eller leies ut midlertidig, og det skal vurderes hvilket behov kommunen har for kjøp eller leie av nye lokaler.

5. Kommunedirektøren bes komme tilbake med ny sak for orientering i kommunestyremøtet i september med oppfølging og vurderinger av tiltak som iverksettes og som planlegges iverksatt.

Forslaget fikk ikke flertall i formannskapet. Sluttbehandling skjer i kommunestyremøtet den 17. juni.