Vihovde blir medlem av pensjonsutvalget

Foto: Terje Rudi

Vi i Haugesund Venstre er stolt av at våre egen May Britt Vihovde skal delta i det regjeringsoppnevnte pensjonsutvalget som skal evaluere pensjonsreformen.

Pensjonsreformen er kanskje den viktigste velferdsreformen i nyere tid. Du skal være sikret en god pensjon du kan leve godt av når du pensjonerer deg. Vi må sørge for at fremtidige generasjoner også får økonomisk handlefrihet slik at de kan ha like gode velferdsordninger som vi har i dag, samtidig som de skal finansiere pensjonsutbetalingene.

Derfor er det avgjørende at gjeldende pensjonsreform blir evaluert for å se om den virker etter hensikten og vurderer om det er behov for eventuelle justeringer.

Erna Solberg uttalte at det førende for utvalgets arbeid er å sikre at vi får et pensjonssystem som er økonomisk og sosialt bærekraftig, og som legger vekt på verdien av å kunne stå i arbeid.

Gleder seg

Jeg gleder meg til å delta i utvalget, sier May Britt Vihovde

Utvalget har fått en ganske omfattende oppgave. Vi skal se på om vi når de langsiktige målene for reformen, samtidig som vi skal vurdere behov for justeringer for å sikre at dagens pensjonssystem er økonomisk og sosialt bærekraftig.

Bred involvering

Utvalget er satt sammen av representanter fra de politiske partiene samt fagpersoner med særlig kunnskap om pensjon og offentlig økonomi. Selvsagt vil partene i arbeidslivet involveres ved at det etableres et råd som skal følge og komme med innspill til arbeidet. Og vi må sikre at yngre generasjoner er med på å utforme framtidens pensjonssystem. Det sikrer vi ved at representanter fra ungdomspartiene blir invitert til å komme med innspill.

“Vi har fått frist til 01.mars 2022 med å levere vår utredning. Deretter blir det Regjering og Storting som må beslutte hvordan vårt pensjonssystem skal være.” avslutter Vihovde