Resolusjon: Etabler Sjunkhatten folkehøyskole

listetopper Nordland Venstre
Cecilie Hegge

Av landets 82 folkehøgskoler, er kun 8 i Nord-Norge. Fauske kommune og Fauna KF har siden 2012 jobbet med å få realisert Sjunkhatten folkehøgskole – En reelt universelt utformet og barrierefri folkehøgskole, som det ikke finnes maken til i landet.

Sjunkhatten folkehøgskole vil bli den eneste folkehøgskolen i Saltenregionen i Nordland, men også den eneste reelt universelt utformede folkehøgskolen i Norge som gjør folkehøgskole tilgjengelig for mangfoldet av ungdom.

Skolen planlegges etablert 50 minutters kjøretur fra Bodø sentrum og er lett tilgjengelig fra hele landet. Folkehøgskolen skal bygges et steinkast fra Sjunkhatten nasjonalpark, som har status som Barn- og unges nasjonalpark. En nasjonalpark som allerede har stor grad av universell tilgjengelighet.

Beliggenheten er avgjørende for å kunne nyttiggjøre seg den kunnskap, kompetanse og universelle tilretteleggingen som er gjort av Valnesfjord helsesportssenter (VHSS) i over 40 år. Her ligger også Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser, og NAV Nordlands lager for aktivitetshjelpemidler. Samlokalisering med dette miljøet vil forsterke elevenes mulighetsrom, og tilføre landsdelens ledende kompetansemiljø innenfor fagområdet rehabilitering/ habilitering betydelige utviklingsmuligheter. Fauske kommune har avsatt tomt som er under regulering, i umiddelbar nærhet til VHSS.

Det er gjennomført svært mange møter med politikere lokalt, regionalt og nasjonalt. Det er gitt mange positive tilbakemeldinger og råd om hvordan skolen kan realiseres. Krav fra sentrale politikere har vært at det lokalt/ regionalt må skaffes til veie en egenkapital på ca. 40 millioner NOK, noe man er godt igang med.

Utgiftene til bygging av Sjunkhatten folkehøgskole skal dekkes gjennom et spleiselag mellom stat, fylke, kommuner i Nordland, lag og foreninger og stiftelser i tillegg til låneopptak. Staten er anmodet om å gi et tilskudd på 100 millioner NOK, og etter rundt seks års jobbing med å få utløst midlene, er det foreløpig ikke kommet til en politisk avklaring som sikrer skolen nødvendig investeringstilskudd.

Utdanningskomiteen har gitt positive merknader i Statsbudsjettet 2021 til etablering av Sjunkhatten folkehøgskole, men er ikke kommet til en enighet om hvordan dette kan finansieres.

Sjunkhatten folkehøgskole er planlagt å inngå som en del av Bodø «Europeisk Kulturhovedstad 2024», og blant annet Nordland fylkesting, Salten regionråd og BRUS (Bodøregionens utviklingsselskap) har gitt god støtte til prosjektet.

Årsmøtet i Nordland Venstre

• Anmoder regjeringen om å finne en løsning for å finansiere realisering av Sjunkhatten Folkehøyskole, med midler i revidert nasjonalbudsjett 2021, og i statsbudsjett 2022, slik at etableringen av skolen kommer i gang og øvrig finansiering kan komme på plass.

Resolusjonen ble vedtatt på Nordland Venstre sitt årsmøte 20.02.2021