Nei til prioritert russevaksinering med ugrei bismak

(Leserbrev Smaalenenes Avis 12.04.21)
Av Ingunn H Hensel (V)
Ordføreren vil vaksinere russen først. Det er jeg ikke enig i.
Vaksineringen er et kappløp med tiden. For noen kan en dag fra eller til være helt fatalt. Vi har i Norge valgt en vaksinestrategi som sier at de med størst risiko for å dø av Covid-19 skal vaksineres først. I tillegg til en andel viktig helsepersonell som vi har behov for i behandlingen av de syke i prioritert rekkefølge. 9 risikogrupper er definert. Og vi jobber oss nedover. Jeg tilhører selv den siste risikogruppen. Jeg må vente på min tur. Selvom jeg jobber ute i felt med familier i krise, med oppdrag for samtlige blodrøde kommuner i Follo- og Romerike-regionen. Over halvparten av de jeg har møtt i jobb de siste månedene har allerede hatt korona. Jeg må være forsiktig – ha steinhardt smittvernregime og vente på min tur i vaksinekøen. Akkurat som mine venner med transplanterte nyrer, som er i kreftbehandling, som jobber tett på barn i skolen, barnehagen eller barnevernet hver dag – og alle andre man så gjerne skulle prioritert frem i vaksinekøen.
Russetiden trumfer ikke nyretransplantasjon. Det forstår russen. Jeg er sikker på at det ikke finnes en eneste russ som virkelig mener at de selv bør ha vaksine – før noen som kan dø av Covid får sin vaksine. Som feks russens egen bestemor. Jeg har møtt ungdommer som sier at de har mareritt og ikke får sove – fordi de drømmer om at de har «drept bestemor» med Covid-smitte.
Det er skikkelig kjipt å være russ i år. Som i fjor. Det er kjipt å ikke kunne utfolde seg fritt. Det gjelder oss alle. Men når køsystemet er logisk, prioriterer liv og helse først, og sakte men sikkert går riktig vei – da har vi tillit til dette systemet. Da bør vi fortsette på stø kurs gjennom risikogruppene – og håpe vi rekker å vaksinere alle før det står om livet. Min yngstemann er av årets russekull. For ham er det viktigst at systemet behandler alle likt, at ingen kan betale seg forbi andre i vaksinekøen og at de han er glad i sikres liv og helse først.
Når alle risikogrupper (under 45 år og uten underliggende sykdommer) er vaksinert – da kan man vurdere om enkelte årskull bør fremskyndes i vaksineringsløpet – med bakgrunn i andre overordnede målsettinger som feks å holde skoler og barnehager åpne. Da løper forhåpentligvis vaksineringen så raskt – at det utgjør liten praktisk forskjell å prioritere det ene årskullet eller yrkesgruppen fremfor en annen.
Dersom vi gjør som ordføreren og kommuneoverlegen foreslår – så vil alle med gode unnskyldninger rope om at «jeg er viktigere enn deg». Det er en dårlig ide. Det gir totalt endrede forutsetninger for prioritet og målsetting med vaksinering enn vi har hatt til nå – og er dermed en politisk prioritering.
Jeg og Venstre har gjennom pandemien hatt den største faglige tillit til vår kommunelege. Det har vi fortsatt. Det er et faglig grunnlag for å hindre smitte – ved å vaksinere de mest mobile gruppene (russen). Men det innebærer å prioritere liv og helse strategisk annerledes. Det er en politisk oppgave. Venstre er denne gangen uenig.
En russefeiring på et slikt grunnlag ville uansett hatt en svært ugrei bismak for de fleste russ jeg kjenner. Russen må som alle oss andre ta alle de hensyn som er nødvendig. Uansett hvor mobile de er.
Vi skal stå gjennom dette sammen. Vi skal fortelle våre barnebarn med stolthet om hvordan det var «den gang jeg var russ vettu – under koronaen… da måtte vi ta hensyn til de vi var glade i, alle sammen….»
Ingunn Herstad Hensel
Gruppeleder (V)