Gode grunner til å skrinlegge sykehusplanene på Gaustad

“Helse Sørøst har vedtatt å legge ned Ullevål sykehus, selge tomta og bygge to nye, store sykehus på Gaustad og Aker. Det mener vi i Venstre er en dårlig idé.”

Dette skriver stortingsrepresentant Ola Elvestuen og bystyremedlem fra Nordre Aker Marit Kristine Vea i Nordre Aker Budstikke, og presenterer fem grunner til å bevare og utvikle Ullevål sykehus og satse på Aker sykehus fremfor å bygge et gigantsykehus på Gaustad.

1. Viktige grøntområder vil gå tapt

Tomta ved Rikshospitalet på Gaustad er for liten. Viktige grøntområder ned mot Sognsvannsbekk vil gå tapt. Det viktige vassdraget får en 52 meter høy vegg 20 meter unna og murer og terrengoppfyllinger tett på.

2. For høyt og for dominerende

Sykehuset blir for dominerende både i nærmiljøet og på avstand på grunn av for høyden. Vi ønsker ikke høyhus i de grønne åsene. Opprinnelig høyde er redusert fra gigantiske 76 til 52 meter, men fortsatt er det altfor høyt. Fortsatt skal det bygges for mye på en altfor liten tomt.

3. Oppsplitting av unike fagmiljøer

En nedlegging av Ullevål sykehus vil innebære en oppsplitting av unike fagmiljø, som Norges største og mest komplette akuttmedisinske tilbud på Ullevål. Den faglige motstanden har vært sterk og både legeforeningen, sykepleierforbundet og psykologforeningen går imot planene for Gaustad.

Til tross for at Gaustad er planlagt som et gigantsykehus vil ikke sykehuset dekke det fremtidige sykehusbehovet i Oslo. Vi vil mangle 200 til 400 sengeplasser i 2035 hvis Ullevål sykehus legges ned, og det bygges nytt sykehus på Gaustad, ifølge en rapport fra Kommunekonsult.

5. Bedre å bevare og videreutvikle Ullevål

Fremfor et gigantsykehus på Gaustad som går på bekostning av viktige grøntområder, som vil være for dominerende i landskapet, som ødelegger eksisterende fagmiljø og som heller ikke dekker det fremtidige behovet for sengeplasser i Oslo vil Venstre bevare og utvikle Ullevål sykehus og satse på Aker. Nå må vi som er Oslopolitikere ta ansvar. Bystyret må stanse de statlige planene om gigantsykehus på Gaustad.