Destinasjon Lillestrøm

– Vi må fortelle historien om alt det fine man kan oppleve i Lillestrøm. La oss jobbe sammen for å løfte fram Lillestrøm som besøksdestinasjon, skriver Venstres gruppeleder Boye Bjerkholt i et leserinnlegg i Romerikes Blad 29.05.

Lillestrøm fra lufta Pandemien har rammet næringslivet hardt, og hardest rammet i næringslivet er alle dem som lever av reiseliv, uteliv, opplevelser og arrangementer der vanligvis mange mennesker samles. Krisepakker har bidratt til å holde liv i mange bedrifter som ellers ville risikert å gå under. Men selv om vi er i gang med en gjenåpning av samfunnet, er utfordringene langt fra over. For deler av næringslivet vil skadevirkningene fra koronaen vare mye lenger enn selve pandemien.

Vi som innbyggere kan gjøre mye for å gi en håndsrekning til lokale bedrifter i gjenåpningen. Vi kan besøke lokale restauranter og barer, vi kan handle i lokale butikker, og vi kan oppsøke lokale kulturopplevelser. Men for et næringsliv som ikke bare skal gjenåpne, men gjenoppbygges, trengs det også mer. Akkurat nå er det viktigere enn noen gang å løfte fram Lillestrøm som en besøksdestinasjon.

For Lillestrøm kommune har mye å vise fram og mye å være stolt av. Men perlene som ligger blant oss er altfor ofte en godt bevart hemmelighet blant dem som ikke bor her. Her ligger det et enormt uforløst potensiale for lokalt næringsliv og lokale arbeidsplasser!

I Lillestrøm kan du ta toget tilbake til damplokomotivets tid, du kan besøke gamle festningsverk, du kan reise i tømmerfløtingens spor, og du kan se dampsager og oppgangssager som en gang i tiden foredlet tømmer som den dag i dag fortsatt eksisterer som materiale i hus og bygninger – ikke bare i Norge og Europa, men faktisk så langt syd som Sydpolen.

I Lillestrøm kan du gå pilegrimsleden forbi en vakker og velholdt middelalderskirke eller vandre på den historiske Kongeveien i skjønne omgivelser langs Øyeren. Her finner du også Nord-Europas største innlandsdelta med en jungel av dyreliv og naturliv blant små øyer som er formet av vann og avleiringer. Du kan gå langs vannet, padle blant øyene eller kose deg med mat og drikke på båttur i Norges vakreste innlandslandskap.

Alt dette og mye mer ligger tett innpå en by som syder over av restauranter med mat fra hele verden, med et pulserende uteliv og hoteller av høy standard. Her kan natur og gammel kultur kombineres med det nyeste innen moderne kunstuttrykk både utendørs og ikke minst i et helt topp moderne kunstsenter.

Lillestrøm kan by på store kulturopplevelser, fotball i toppklasse og ypperlige bademuligheter både i innsjø og basseng. Og her har vi konferansesentre med plass til store arrangementer, konferanser, messer og alt annet som enten er nyttig eller gøy – eller begge deler!

Tett på verden og tett på hovedstaden, har Lillestrøm en svært gunstig beliggenhet. Med kort avstand fra hovedstaden, kan Lillestrøm by på unike opplevelser for Oslofolk uten at de trenger å reise langt. Og med kort avstand fra landets hovedflyplass, kan Lillestrøm tilby spennende opplevelser som i seg selv er verdt turen alene, men som definitivt vil gi merverdi for de som i utgangspunktet kom for å besøke nabobyen Oslo uten å være klar over de mulighetene som ligger rett utenfor.

Men hvis alt dette skal bli mer enn godt bevarte hemmeligheter for folk flest, må noen fortelle om alt det fine man kan oppleve i Lillestrøm. Ikke stykkevis og delt, men systematisk og målrettet.

Derfor foreslår Venstre å etablere et prosjekt som vi har gitt arbeidstittelen Destinasjon Lillestrøm. Det kan være et prosjekt som finansieres av kommunen, inngår i kommunens næringslivssatsing, og drives i samarbeid med næringslivet. Målet er å trekke flere besøkende til Lillestrøm, hjelpe en skadeskutt reiselivs- og opplevelsesnæring med å komme i gang igjen etter pandemien, og styrke den langsiktige markedsføringen av Lillestrøm.

Vi må fortelle historien om alt det fine man kan oppleve i Lillestrøm. La oss jobbe sammen for å løfte fram Lillestrøm som besøksdestinasjon!

Innlegget sto på trykk i Romerikes Blad 29.05.2021.