Seeding må snart i jorda!

Illustrasjon: Linda Bakke

Vinteren er over, sola skinner og regnet har gjort jorda fruktbar. Så er de klimatiske forholdene forskjellig rundt om i Stange også, noen har sådd mens enkelte fremdeles pløyer.

Seeding derimot er ikke avhengig av den tidligste våronna i kommunen. Men den trenger gjennomtenkt plassering og omsorg for å gi noe tilbake til innlendingene og først og fremst stangesokningene. Ellers blir den vel liggende og ruste og kommunen blir en million kroner fattigere er jeg redd.

Uansett skal kunstner Linda Bakke ha betalt for oppdraget og så skal kommunens representanter bestemme plassering. Initiativtakere og andre vil selvfølgelig fremme sitt ønske om plassering. Uthuskrysset, Tingvoldtorvet, Atlungstad, Innlandporten og til og med Kåterudkrysset i nordenden av kommunen vår er alle foreslått som plassering.

Ordfører Røhne og andre jobber fremdeles med Uthuskrysset, men hvor seriøst de jobber kan man kanskje være mer usikker på. På NRK i går hørtes seksjonssjef Asskild hos SVV som fortalte at de fremdeles ikke hadde mottatt ny informasjon og søknad om omregulering for en alternativ plassering ved Uthuskrysset. Primærønsket har SVV avvist kontant. Derimot har de foreslått Innlandsporten som en passende plassering.

Nå begynner tiden å bli knapp for denne investeringen. Stange Venstre har foreslått Innlandsporten og argumentert for denne plasseringen mange ganger. Grunnen til at vi nå fremmer denne plasseringen framfor andre er den strategiske plasseringen Seeding vil få ved porten til Innlandet, der all biltrafikken på E6 og Riksveg 3 går.

Innlandsporten byr på rikelig med ladepunkter, bensinstasjon, sportsbutikk, kolonialhandel og ”landhandel” med kortreiste og eksklusive produkter fra store deler av Østlandet. Burger-King byr på hurtigmat og toalett på veien til hytta. Og Tangen dyrepark åpnet 8. mai med masse besøkende, de er forøvrig også veldig populære for barnehager og skoler nærmere Oslo.

I et næringsperspektiv ville denne plasseringen få mange fler til å stoppe, ta en kaffe, lese om Stanges mange boligtomter, nasjonalparker, Eventyrlige Vestbygd og Brovolds økologiske kjøttprodukter, for å nevne steder vel verdt å besøke. Det kan også opplyses om at bjørkelundene vokser fint, og snart spretter lauvet der ute.

Om dette skal bli fruktbart for Stange må det nok investeres i flotte infotavler og gode sitteplasser. Grunneier er investor Ragde eiendom i Oslo. Hvorfor de har investert i gård og grunn på steingrunn sør i Stange kan man lure på. Kanskje de ser Innlandsporten som en strategisk plassering for næringseiendommer og kanskje kan de kontaktes for samarbeid?

Vi er uenige om så mangt i det politiske landskapet i Stange. Men det verste må vel være å ikke få fullført et prosjekt som alle var så glade for? La oss gjøre det lett for oss selv denne gangen og kontakt SVV for en egnet plassering på Innlandsporten. Det vil sette Stange mer på kartet mens nordmenn fremdeles valfarter Norge rundt etter opplevelser. Noen stor risiko er det heller ikke, men vel verdt å forsøke. Ikke sant ordfører Nils Røhne?