Et grønt revidert budsjett

Ola Elvestuen
– Venstre har i disse samtalene prioritert økte bevilgninger til grønn omstilling. I budsjettet ligger det allerede en storstilt satsning på karbonfangst- og lagring som er helt avgjørende for å nå våre klimamål, i tillegg til rekordmye penger til utvikling av jernbanen. Nå supplerer vi med friske midler til klima- og miljøtiltak som restaurering av myr, penger til sirkulærøkonom og utvikling av miljøvennlige boliger. Sier Venstres finanspolitiske talsperso, Ola Elvestuen, Foto: Venstre

Regjeringspartiene Høyre, Krf og Venstre har sammen med Frp funnet frem til enighet om hovedlinjene i revidert nasjonalbudsjett for 2021. Gjennom den siste uken har partiene gjennomført samtaler, og har funnet sammen om en kraftig satsning på grønn omstilling, lokalt næringsliv og psykisk helse.

Finanspolitisk talsperson i Venstre, Ola Elvestuen, er godt fornøyd med utfallet av samtalene:

– Jeg er godt fornøyd med vi med denne enigheten øker støtten til en rekke ulike klima- og miljøtiltak, og at ordningen med støtte til lokalt næringsliv via kommunene forsterkes med 300 millioner.

Økte bevilgninger til grønn omstilling

Ola Elvestuen
– I løpet av pandemien er det flere unge som har det tøft, og jeg er derfor glad for at vi nå forsterker satsingen barne- og ungdomspsykiatrien kraftig, og øremerker midler for å utvide lavterskeltilbudet innen psykisk helse, sier Ola Elvestuen.

Den lokale kompensasjonsordningen forsterkes

Elvestuen er også fornøyd med at den lokale kompensasjonsordningen til kommunene forsterkes med nye 300 millioner:

Det ligger et godt budsjett til grunn for samtalene, og i tillegg øker vi nå midlene til kommunene for å støtte bedrifter som sliter. Pandemien er enda ikke over, og smittesituasjonen ulike steder i landet er svært forskjellig. Derfor er det viktig at kommunene har midler til å støtte små og mellomstore bedrifter i tiden fremover, sier Elvestuen før han også trekker frem de økte bevilgningene på psykisk helse.

Forsterker satsingen på barne og ungdomspsykiatrien

– I løpet av pandemien er det flere unge som har det tøft, og jeg er derfor glad for at vi nå forsterker satsingen barne- og ungdomspsykiatrien kraftig, og øremerker midler for å utvide lavterskeltilbudet innen psykisk helse, avslutter Elvestuen.

Venstres tre viktigste grep i revidert nasjonalbudsjett:

• Grønn omstilling og midler til miljøtiltak som sirkulærøkonomi, restaurering av myr og utvikling av miljøvennlige boliger.
  • Styrking av kompensasjonsordningen til lokalt næringsliv via kommunene på 300 millioner
  • En storstilt satsning på psykisk helse, med bla. 100 millioner til kjøp av privat behandlingskapasitet i psykiatrien og en øremerket styrking av BUP med 150 millioner. Dette kommer i tillegg til midlene som allerede lå inne budsjettet i høst.

Last ned avtaledokumentet «Enighet mellom regjeringspartiene Høyre, Venstre og Kristelig folkeparti og Fremskrittspartiet om hovedlinjene i revidert nasjonalbudsjett 2021»