Kronikk: En framtidsrettet utvikling for distriktene

Det skal være mulig å leve gode liv i bygd og by, og for å gjøre det mulig må Norge kunne handle trygt og forutsigbart med våre gode europeiske samarbeidspartnere. Foto: Venstre

Årets Stortingsvalg handler om flere veivalg, et av dem er retningen for distrikts-Norge i årene som kommer. Senterpartiet hevder de har den beste distriktspolitikken fordi de motsetter seg europeisk samarbeid, etter modellen til britenes populistiske statsminister Boris Johnson.

Kronikk av: Erik Hammer (V), vararepresentant kommunestyret i Stavanger, medlem av Eiganes og Våland kommunedelsutvalg

Publisert: DAGSAVISEN RA. 12. JULY 2021

Vi i Venstre er fundamentalt uenige i en slik Europa-politikk, hvor man tror at mer isolasjon fra EU vil føre til bedre norsk utvikling. Dette viser også erfaringene britene nå gjør seg etter de trakk seg ut av EU/EØS-samarbeidet, og i stedet gikk over til egne handelsavtaler. Ja, etter svært langvarig arbeid klarer man naturligvis få til nye handelsavtaler med hvert enkelt av de europeiske landene. Betingelsene er imidlertid blitt mye dårligere enn man hadde som deltaker i EU/EØS-samarbeidet.

Britenes erfaring etter den europeiske utmeldingen bare forsterker det som har vært Venstres budskap hele tiden, og det som fortsatt vil være Venstres politikk. Når ikke en gang en så stor og mektig handelsnasjon som Storbritannia klarer å forhandle seg frem til bedre avtaler ved uttreden fra EU/EØS, er det selvsagt heller ikke mulig for Norge å gjøre noe slikt som Senterpartiet og deres sosialistiske samarbeidspartnere i Rødt, SV og Arbeiderpartiet, om de skulle få flertallet etter Stortingsvalget, og gjøre som de nå lover velgerne sine: Å trekke ut Norge fra EØS-avtalen, og bytte denne ut med særegne handelsavtaler som vil gjøre det vanskeligere for Norge å selge varer til utlandet, og gjøre det vanskeligere å få tak i utenlandsk arbeidskraft.

På sosialistisk side er det flertall for å gå bort fra norsk deltakelse i EØS. Dersom vi får et sosialistisk flertall etter Stortingsvalget i september, er det nå en alvorlig risiko for at Norge trekker seg fra det europeiske samarbeidet og dermed tilgangen til EU’s markeder, noe som vil gå ut over hele Norge, men treffe distriktene spesielt hardt.

Mer isolasjon og alenegang er det motsatte av fremskritt for verdenssamfunnet. Det er det motsatte av fremskritt for Europa. Det er det motsatte av hva Norge trenger når vi skal sikre og styrke bosettingen i distriktene. Vi i Venstre er derfor fundamentalt uenige med Senterpartiet om hva Norge trenger for å sikre gode liv i distriktene. Venstre er krystallklare på at tilgangen til EU’s markeder er kritisk for å sikre gode liv i hele Norge.

Uten EØS og tilgang til EU vil tusenvis av distriktsarbeidsplasser forsvinne. EU er vår desidert største handelspartner, og hver fjerde arbeidsplass i norsk næringsliv er basert på eksport. Det er fylkene i vest og nord som topper eksporten, hvorav over 70 % går til EU. Det er mange bygder oppover kysten som har bosetning ene og alene på grunn av sin eksportbaserte industri, og de er helt avhengige av en forutsigbar tilgang til sine markeder.

Møre og Romsdal har om lag 135.000 arbeidsplasser, og hver tredje av dem er relatert til eksport. Dette er arbeidsplasser som ligger spredt over hele fylket. 64 % av eksporten går til EØS/EU. I tillegg til mye industribasert eksport, har de økt eksporten av mat fra 600 millioner kroner årlig i 2013, til over 1,6 milliarder kroner i 2020. Til EU. Fra landbruket i Møre og Romsdal. Dette er helt enorme tall, som har hatt en fantastisk positiv betydning for utviklingen av regionen.

Parallelt med dette har Senterpartiet tatt til orde for en stadig mer eksportfiendtlig politikk, hvor de skremmer med at omtrent alle internasjonale handelsavtaler og samarbeid Norge er med i, er farlige for distriktene, og landbruket spesielt. Dette er så feilaktig det kan bli og sterkt villedende overfor det norske folk. Jeg kan ikke begripe hvordan Senterpartiets toppkandidater uten blygsel kan fortsette å servere slike påstander, uten å skjemmes. Vi har nok av andre saker å være uenige om politisk. Man trenger ikke konstruere usannheter for å få frem politisk uenighet.

Norsk landbruk har økt sin eksport betydelig de siste 4 årene. I perioden 2017-2019 økte den med 2,5 milliarder kroner. Den norske bonden klarer fint å konkurrere på et internasjonalt marked, men for at det skal være mulig må de naturligvis sikres en fortsatt forutsigbar tilgang til markedene. Svenske bønder eksporterer for om lag 42 milliarder kroner årlig, og har lenge satset på de enorme mulighetene tilgangen til det europeiske markedet gir. Mulighetene for norsk landbruk er formidable. I Venstre mener vi at dette er muligheter vi skal fortsette å gripe, for det vil være til det beste for nasjonen, for distriktene, for landbruket, skogbruket og fiskerinæringen.

Distriktsarbeidsplassene våre er avhengige av arbeidsinnvandring, enten man snakker landbruk, fiskeri, verftsindustri og ikke minst i serviceyrker og omsorgsyrker landet rundt. Det har vi sett med all tydelighet under pandemien. Skal bonden høste sine produkter, fortsette å være konkurransedyktige, så trenger de fortsatt like god tilgang på arbeidsinnvandring. Vi i Venstre vil styrke tilgangen på arbeidskraft til distriktene. Derfor vil vi bevare og forsterke det europeiske samarbeidet gjennom EØS-avtalen. Distriktene fremfor noen trenger arbeidskraft for å sikre gode liv i hele Norge.

Distriktsarbeidsplassene er høyverdiarbeidsplasser. For at distriktsarbeidsplassene skal sikres videre vekst, må det føres en politikk som gir stabile rammevilkår. Ikke en politikk som reverserer og snur frem og tilbake hele tiden.

Senterpartiet har som målsetning å snu mange av de senere års reformer og utvikling. Deres anti-reformasjon er ikke økonomisk fornuftig, og er skadelig for sysselsettingen i hele Norge.

Venstre vil ha et grønt og fremtidsrettet næringsliv i hele Norge. Det skal være mulig å leve gode liv i bygd og by, og for å gjøre det mulig må Norge kunne handle trygt og forutsigbart med våre gode europeiske samarbeidspartnere. Dagens blå-grønne regjering hvor Venstre har en hånd på rattet, vil være garantisten for at det skjer, til beste for hele Norge.