Venstre tar kampen

Vilde Sofie Nohr, ungdomskandidat Nordland Venstre, Foto: Simen I. Vangen

Å få klimagassutslippene ned er den viktigste saken ved årets valg. Det handler om friheten og muligheten til fremtidige generasjoner til å kunne leve av naturen på samme måte som vi gjør nå.

Vi ser at klimaendringer får fatale konsekvenser for naturen og mennesker. Klimaendringene vil blant annet føre til økende temperaturer, mer nedbør og høyere havnivå. Skjer det slike endringer vil det få store konsekvenser for Nordland og Norge.

Venstre har i regjering klart å få Norges klimagassutslipp til å gå ned, og nå må vi fortsette dette arbeidet. Venstre vil kutte klimagassutslippene med minst 55% innen 2030, og vi vet det er mulig!

Vi må si nei til all ny oljeleting: Venstre har i regjering sørget for oljefritt LoVeSe. Nå må vi ta steget lengre. Vi må si nei til all ny oljeleting. Det Internasjonale Energibyrået (IEA) har til og med vært ute og sagt at vi bør slutte å lete etter olje og gass. De oljefeltene som allerede er åpne, må ha så lave utslipp som mulig.

Vi må gjøre det enklere å velge miljøvennlig: For å få ned klimagassutslippene har folks vaner mye å si. For Venstre er det derfor viktig at det skal være enkelt, billig og raskt å velge miljøvennlig.

Kollektivtransport må bli billigere, gå oftere og tilpasses hvert enkelt sted. På små plasser kan det for eksempel være aktuelt med minibusser som henter og bringer på forespørsel. En må også satse på elektrisitet, avansert biodrivstoff, biogass, ammoniakk og utslippsfri hydrogen slik at kollektivtransporten kan bli mest mulig miljøvennlig.

Det er ikke alltid det går an å reise kollektivt. Derfor mener Venstre vi må fortsette med elbilfordelene. I tillegg må vi sørge for flere ladestasjoner og hurtigladere slik at det blir mulig å ha elbil i hele landet, uansett om man bor i by eller på bygda. Venstre er eneste parti som garanterer for elbilfordelene.

Det må bli enklere for folk å ta miljøvennlige valg i hjemmet. Det må bli enklere for folk å produsere egen fornybar energi, og å selge det videre. Vi må også satse mer på gjenbruk slik at det lønner seg å reparere eller leie framfor å kjøpe nytt.

Næringslivet må ta sin del av ansvaret: Vi vil legge forholdene til rette for at norsk næringsliv kan utvikle løsningene som kreves i den nye grønne økonomien. Næringslivet skal skape de nye, gode arbeidsplassene og bedriftene som vi skal leve av i framtida. Derfor må det må bli mer lønnsomt for bedrifter å velge grønt og å kutte utslipp.

Vi må ta vare på naturen: Vi ser flere naturkatastrofer og mer ekstremvær, både ute i verden og her i Norge. Naturen vi har i Norge har en enorm verdi. Hav, skog, fjell og vidde er for folk både matfat, næring og fritid. Naturen gir oss opplevelser på en måte som ikke noe annet sted gjør. Klimaendringer vil ha stor påvirkning på naturen og artsmangfoldet i naturen. Derfor må vi ta klimaendringene på alvor – for naturens skyld!

Det er viktig at alle kan fortsette å ta i bruk naturen. Allemannsretten står sterkt hos Venstre. Som et ledd i det vi verne 30 % av all natur og styrke vernet av strandsonen. Dette for å hindre mer bygging av områder som er naturskjønne og som vi har få av. Slike områder skal komme alle til gode, og ikke bare noen få.

Klimakamp er også en kamp om generasjonsrettferdighet: Vi må løse klimakrisen om vi skal sikre barna og barnebarna våre en framtid med like friheter og muligheter som oss. Venstre vil lage ei bedre framtid ved å ta vare på naturen og kutte utslipp.

For at vi ikke skal ødelegge eksistensgrunnlaget, er vi nødt til å gjøre noe. Venstre mener det er helt rettferdig at den generasjonen som har mye utslipp, også har et ansvar for å gjøre det de kan for å kutte utslipp. Å kutte klimagassutslippene er vår tids største frihetskamp. De neste årene vil være avgjørende i klimakampen og for norsk økonomi.

Det skylder vi barna våre og kommende generasjoner!

Heldigvis er mulig: Å kutte utslippene med 55 % innen 2030, kan kanskje høres ut som et urealistisk mål, men det er det ikke! Vi har aldri vært nærmere å nå klimamålene. Nå vil Venstre kutte mer, og raskere! Vi ser nemlig at det er mulig.