Årets valg er et klimavalg

Foto: Nettavisen

FNs klimarapport: En alarm for menneskeheten

Klimaendringene går raskere, blir mer intense og noen av trendene er nå irreversible.

Klimaendringene fører til mer tørke, ekstrem varme, skogbranner og ekstreme nedbørsmengder.

Menneskers påvirkning på klimaet har ført til at den globale oppvarmingen går raskere enn før og er uten sidestykke sammenliknet med de siste 2000 årene.

Klimaendringene fører allerede til mer ekstremt vær over hele kloden og endringer i klimasystemene. Kraftigere og hyppigere nedbør, økt tørke og issmelting samt surere hav og havnivåstigning.

Parisavtalen har som mål å begrense global oppvarming til maksimum 2 C, og helst ikke mer enn 1,5 C. Med en oppvarming på 2 C vil ekstremvarme oftere kunne få alvorlige konsekvenser for jordbruk og helse.

Hvis vi ikke setter i gang umiddelbare, raske og kraftige klimagassutslipp, vil en begrensning av oppvarmingen til 1,5 eller til og med 2 grader vil være utenfor rekkevidde.

Beskjeden er at valgene vi tar de neste årene er avgjørende. Det betyr at valget DITT den neste måneden er avgjørende.

Stem på et parti som har en klimaplan som viser hvordan vi skal kutte utslipp år for år og nå klimamålet. Et parti som har gjennomslag og et troverdig samarbeidsalternativ. Som har fått med seg et helt regjeringssamarbeid på den planen, og som er i gang. Et parti som allerede kutter utslipp.

Venstre vil fortsette med å bidra til at Norge tar ansvar for å fortsette å kutte klimagassutslipp. Raskere og mer enn før. Vår tids viktigste politiske problemstilling er hvordan vi løser klimakrisen, og for å kunne oppnå dette er vi avhengige av internasjonalt samarbeid. Venstre er garantist for at Norge skal ta en offensiv rolle i internasjonalt klimasamarbeid. En grønn framtid med frihet og muligheter for alle er mulig. Du bestemmer hvem som skal representere deg i Stortinget de neste fire årene – og hvem som skal ha ansvaret i klimapolitikken framover. Jeg håper Venstre kan få den tilliten.

Jørn Martinussen, 5. kandidat til stortingsvalget for Nordland Venstre