Landbasert fiskeoppdrett utfordrer naturvernet

Foto: Bent Inge Johansen/flickr

Nordland Venstre ønsker ei framtidsretta, bærekraftig oppdrettsnæring. For å kunne fortsette å dyrke havet og mette flere med norsk sjømat, må det ei ansvarlig og helhetlig forvaltning til.

Åpne oppdrettsanlegg i sjøen kan medføre store utfordringer, som lakselus og utslipp som kan skade livet i sjøen ellers. Dette jobber næringa intensivt med å finne løsninger på. Landbasert fiskeoppdrett har vist seg å løse en del av problematikken som oppdrettsanlegg i sjøen forårsaker. Men åpne, landbaserte, fiskeoppdrettsanlegg gir egne utfordringer; langt høyere energiforbruk, større og varige naturingrep, høyt vannforbruk, fugler som trekkes til anleggene for mat og fortsatt mulighet for utslipp.

Nordland Venstre mener fylkeskommunen og kommunene i altfor liten grad legger til rette for bærekraftig utvikling innafor oppdrettsnæringa. Det gis stadig oftere dispensasjoner fra de kommunale arealplanene. Fylkeskommunen behandler dispensasjonssøknadene stykkevis – noe som ikke er gunstig for den helhetlige forvaltninga vi trenger for å ivareta de få inngrepsfrie naturområdene vi fortsatt har. Resultatet kan fort bli at vi får alt for mange store irreversible inngrep i naturen.

Det er helt avgjørende at fylkeskommunen og kommunene tar ansvar. Slik kan en helhetlig, kunnskapsbasert plan for de arealene som skal kunne benyttes for havbruksnæringa sikres. At næringa stadig skal gå runddans med kommuner og fylkeskommuner gir bare et tungrodd byråkrati som både hindrer vekst og ivaretakelse av naturen i Nordland.

Uttalelse vedtatt av styret i Nordland Venstre 19.09.21