Vi tar omkamp om rusreformen

Venstre løfter rusreformen på nytt, sammen med Høyre, Rødt, SV og Mdg. Fra venstre: Sandra Bruflot (H), Seher Aydar (R), Kristoffer Robin Haug (Mdg), Guri Melby (V), Marian Abdi Hussein (SV og Arild Knutsen, leder for Foreningen for human narkotikapolitikk., Foto: Morten Lauveng/FHN

Tirsdag foreslo Venstre på nytt å gjennomføre en rusreform. Saken ble sist fremmet med den blågrønne regjeringen i vinter. Nå legges forslaget fram i Stortinget sammen med Høyre, SV, Rødt og Mdg.

– I dag foreslår vi at rusreformen skal fremmes på nytt. Vi er fem partier fra ulike sider av det politiske spektrumet, som sier klart fra om at rusreformen er for viktig til å legges i skuffen, sier Venstre-leder Guri Melby.

På høy tid

Hun mener mye ser lyst ut for rusreformen:

– Rusreformen er kunnskapsbasert. Vi har en 419 sider lang rapport som viser at vi må gå fra straff til hjelp dersom vi skal redde liv og hjelpe mennesker som sliter med rus. Flere FN-organer anbefaler avkriminalisering. Og vi vet at to av tre i folket er for en rusreform. Det er på høy tid at reformen gjennomføres, og jeg er optimistisk, sier hun.

Det er på høy tid at reformen gjennomføres, og jeg er optimistisk

Guri Melby

Mange gode krefter for reform

Guri Melby alvorlig, men optimistisk i uttrykket
Guri Melby og Venstre gikk til valg på omkamp om rusreformen.

Det er den samme reformen som ble fremmet av den tidligere regjeringen i vår, som nå fremmes igjen av de fem stortingspartiene.

– Dette viser at gode krefter som kjemper for rusreformen i mange partier. Ap endte med å skrote reformen da den ble behandlet i vår, men det ble en heftig debatt. Vi vet at mange internt i Ap, spesielt i Oslo og Bergen, hvor rusutfordringene er størst, er veldig for. Dette er en mindretallsregjering. Jeg håper de tenker over hvilke allianser som kan være lure å bygge, sier Melby.

Europatoppen i overdosedødsfall

Venstre-lederen er bekymret over konsekvensene av dagens straffelinje:

Guri Melby

– Utgangspunktet er at Norge ligger i europatoppen på overdosedødsfallstatistikken. Dessverre ble fjoråret nok et rekordår. 324 mennesker mistet livet på grunn av rus, det høyeste tallet på 20 år. Da nytter det ikke å si at vi skal fortsette å gjøre det vi alltid har gjort. Det er på tide å anerkjenne at straff skader, og at mennesker som sliter med rus trenger noe annet: hjelp og omsorg.

Arbeiderpartiets løsning er ikke en reform

Med rusreformen vil små doser narkotika til eget bruk avkriminaliseres. Det vil si at det fortsatt vil være ulovlig, men ikke straffes. I stedet skal menneskene det gjelder få hjelp av helsevesenet. Arbeiderpartiet gikk i vår inn for at slik straffrihet skulle gjelde tunge rusavhengige, men ikke andre. Det mener Melby er problematisk:

– Arbeiderpartiets løsning er ikke en reform. For det første er det en grunnlovsstridig måte å skille på folk: du kan ikke straffe én person for å gjøre det samme en annen går fri for.

straffelinja er skadelig, også for ungdom som bare så vidt har prøvd rusmidler

Hun fortsetter:

– For det andre vet vi at straffelinja er skadelig, også for ungdom som bare så vidt har prøvd rusmidler. Det hever terskelen for å søke hjelp når de havner i en kritisk situasjon. Noen er bekymret for at politiet skal komme, i tillegg til ambulansen. Mange som kunne fått hjelp, føler i stedet at de må leve med et så tungt stigma at det dytter dem lenger inn i utenforskapet. Det er veldig spesielt å slå fast at folk ikke skal få hjelp før problemene er så store at de er vanskelig å komme utav.

Vil snu opp-ned på narkotikapolitikken

– Rusreformen vil snu opp-ned på prinsippene i narkotikapolitikken. Vi skal slutte å jakte på folk og heller gi dem verdigheten og friheten tilbake. Og skal det være en virkelig reform, må den være inkluderende. Vi skal gå fra straff til hjelp for alle med rusproblemer, for hvert liv teller.