Haugesund må gjøre seg klar til å ta imot flyktninger fra Ukraina

Russlands invasjon rammer sivilbefolkning i Ukraina hardt, Foto: Matti/Pexels

Den russiske invasjonen av Ukraina har ført til at ukrainere nå er på flukt. Haugesund Venstre mener at Haugesund nå må gjøre seg klar til å ta imot sin andel av flyktninger fra Ukraina.

Russland bryter folkeretten ved å angripe det demokratiske og frie Ukraina. Haugesund må nå komme raskt i gang med planleggingen, slik at byen kan ta imot flyktninger fra Ukraina på kort varsel. Det først som må skje er at vi finner plasser flyktningene kan bo. Haugesund tok imot flyktninger under flyktningkrisen i 2015. De erfaringer vi har fra den gang, må vi bruke nå.

Krig rammer sivilbefolkning i Ukraina hardt, da må Norge og Haugesund stille opp. Vi skal være en trygg havn for de som nå er på flukt, derfor vil gruppeleder i Haugesund Venstre, May Britt Vihovde, ta kontakt med de andre gruppelederne i bystyret, slik at Haugesund kan starte planleggingen med å ta imot flyktninger fra Ukraina så raskt som mulig.