Statsbudsjettet 2023: – Full brems for grønn omstilling av Norge

Alfred Bjørlo, stortingsrepresentant for Venstre, Foto: Helle Frogner

– Med 41 milliarder i skatteskjerpelser for norsk næringsliv i 2023, aller mest for de grønne framtidsnæringene, er dette statsbudsjettet en fallitterklæring for det nyskapende Norge. Regjeringen strør om seg med penger til egne hjertesaker, og lar norske bedrifter betale regninga. Det hjelper lite med gratis ferger dersom det ikke er næringsliv igjen langs kysten til å bruke dem.

Det sier Venstres næringspolitiske talsperson, Alfred Bjørlo, i en første kommentar til regjeringens forslag til statsbudsjett for 2023.

– Venstre mener skattepakken i dette statsbudsjettet er oppsiktsvekkende dramatisk for norsk næringsliv. Skattene på fornybar energi og havbruk økes dramatisk, formueskatten skrus opp, arbeidsgiveravgiften økes dramatisk for de aller fleste arbeidstakere med høyere utdanning, IKT-bedrifter får økte avgifter og aksjerabatten som er særlig viktig for nye teknologibedrifter reduseres. Samtidig blir samferdsel og digital infrastruktur budsjetttapere, mens regjeringen finner penger til hjertesaker som oppretting av nye fylkeskommuner og dobling av fagforeningsfradraget – og skjermer statlig byråkrati fra kutt, sier Bjørlo.

– Norske bedrifter har allerede avlyst investeringer for over 50 milliarder kroner. Jeg frykter dette bare er begynnelsen når vi nå ser helheten i budsjettet. Regjeringen prioriterer en større stat framfor vekstkraft i det grønne næringslivet som skal skaffe inntekter til framtidas Norge. Det er stikk i strid med Venstres prioriteringer, avslutter han.